
 

 



1 
 

 

 

      JMAD New Zealand Media Ownership Report 2014 

 

Published: 2014 December 5  

Author: Merja Myllylahti 

This New Zealand Ownership Report 2014 is the fourth published by AUT’s Centre for 

Journalism, Media and Democracy (JMAD). The report finds that the New Zealand media 

market has failed to produce new, innovative media outlets, and that all the efforts to 

establish non-profit outlets have proved unsustainable. 

The report confirms the general findings of previous reports that New Zealand media space 

has remained highly commercial. It also confirms the financialisation of media ownership in 

the form of banks and fund managers. 

The report also observes that in 2014 convergence between New Zealand mass media and 

the communications sector generally was in full swing. Companies, such as Spark (former 

Telecom NZ), started to compete head-to-head with the traditional broadcasters on the 

online on-demand video and television markets. The American online video subscription 

service Netflix is entering the NZ market in March 2015. 

Additionally, the report notes evidence of uncomfortable alliances between citizen media, 

politicians, PR companies and legacy media. As Nicky Hager’s Dirty Politics book revealed, 

the National Party and PR practitioners used the Whale Oil blog to drive their own agendas. 

Also, events related to Maori TV, TVNZ and Scoop raise questions about political 

interference in media affairs. It is now evident that the boundaries between mainstream 

media, bloggers, public relations practitioners and politicians are blurring.  

 

Key events and trends concerning New Zealand media 

 Financialisation of mass media ownership confirmed 

 Substantial changes in Fairfax, APN and MediaWorks ownership  

 Competition heats up in online television and video markets 

 Turbulence at Maori TV  

 Blurred lines among politicians, bloggers, journalists and PR practitioners 

 

 

The JMAD New Zealand media ownership reports are available here: http://www.aut.ac.nz/study-

at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-
centre/journalists-and-projects

http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects


2 
 

 

1. Global media ownership 2014: major events  

 

The year witnessed mega size deals in the global media, entertainment and 

technology sectors (EMT). According to the TechCrunch website, in early 2014 the 

number of global mergers and acquisitions in the technology sector were at the 

“highest level since 2000” (Penna, 2014). Merger activity had already been high 

during 2011-2012 when Google bought 36 companies, Yahoo 24, Apple 15, 

Facebook 9, Microsoft 8 and Twitter 7 (Penna, 2014). 

During the first quarter of 2014, the American cable and broadcasting company 

Comcast announced that it was buying Time Warner Cable, an American cable and 

broadband service provider, for US$46 billion. If the merger wins competition 

authorities approval, it will create the largest cable service company in the US with 

33 million customers (Kang, 2014). The second quarter of 2014 saw a number of 

multibillion deals amongst entertainment, media and technology companies. The 

total value of the deals in these sectors reached US$74 billion in the second quarter 

of 2014 (PwC, 2014). It is worth noting that a substantial number of these 

acquisitions were undertaken by private equity firms which have become more 

prominent also in the New Zealand media and entertainment sectors. During the 

second quarter, private equity firms were involved in 21 per cent of the deals done 

across the EMT sectors (PwC, 2014). 

In February 2014 Facebook announced its purchase of WhatsApp, a cross-platform 

messenger company based in the US, for US$19 billion. Also the American 

telecommunications company AT&T acquired an American digital television and 



3 
 

entertainment company DIRECTV for US$48 billion. According to PwC, the deal 

gives AT&T “a significantly stronger presence in the pay TV space, and allows for 

the bundling of wireless voice/data service with satellite TV” (PwC, 2014). 

In August 2014 Rupert Murdoch’s 21st Century Fox withdrew its takeover offer of $75 

billion to buy Timer Warner Inc. which is a multinational media corporation 

headquartered in New York. If the takeover had gone ahead, the combined company 

would have been one of the largest media and entertainment corporations in the 

world. After pulling the bid Rupert Murdoch stated in a press release that “our 

proposal had significant strategic merit and compelling financial rationale and our 

approach had always been friendly. However, Time Warner management and its 

Board refused to engage with us to explore an offer which was highly compelling” 

(21st Century Fox, 2014). In Europe, Murdoch’s British pay-TV group BskyB obtained 

a 57 per cent stake in Sky Deutschland in Germany and 100 per cent of Sky Italia for 

US$9 billion. After the takeover in June, BskyB owned 87 percent of Sky 

Deutschland shares (“BSkyB to own 87 percent of Sky Deutschland”, 2014). After 

the pan-European pay television channel has been created and approved by the 

European competition authorities, Murdoch’s 21st Century Fox will maintain its 39 per 

cent stake in BskyB. The new pan-European Sky TV network had 20 million 

customers, and annual sales of £11.2 billion in October 2014 (“BSkyB to own 87 

percent of Sky Deutschland”, 2014). These events reveal that most of the substantial 

media deals during 2014 involved broadcasting companies. 

The Western newspaper industry was still in turmoil, especially in the US. In August 

2014, the American media corporation Gannet announced that it was separating its 

publishing business from its broadcasting and digital businesses and listing them on 



4 
 

the stock markets as two publicly traded companies. Earlier News Corporation, 

Tribune and Time Warner had split their assets in a similar manner. The trans-

Tasman media corporations have not followed this global trend. APN for example is 

separating its New Zealand and Australian business arms instead of separating its 

print businesses from broadcasting assets.  

Another American media company, Digital First, which is owned by a hedge fund 

Alden Global Capital, announced in September 2014 that it was considering whether 

to sell some or all of its newspapers or even the whole company (Alpert, 2014). The 

company owns 76 daily newspapers in the US including the Denver Post and San Jose 

Mercury News. The company’s Chief Executive John Paton said that “the news 

information industry in America is undergoing a period of seismic change… The 

companies that will succeed are those which have meaningful scale and digital 

expertise” (Alpert, 2014). In order to gain new advertising streams newspaper publishers 

started to acquire listing and directory services. For example, in September 2014 News 

Corporation announced that it was buying Move Inc. which operates real estate 

listing websites in the US. The deal was valued in US$950 million in cash (De La 

Merced & Steel, 2014).  

In New Zealand, ownership of certain directory services were also changing hands. 

New Zealand Post sold its directory business Localist to a group led by the 

company’s chief executive officer Christine Domecq for an undisclosed sum (New 

Zealand Post, 2014). The directory business group employs around 115 people. In 

2011 Localist emerged as an online and print directory service, but it also promised 

to provide local news and information. In 2011 the site stated that it differed from its 

competitor Yellow Local as it “hired a professional editor-in-chief, Nigel Horrocks … 



5 
 

plus a team of paid writers” (Keall, 2011). However, the site never emerged as a 

proper hyperlocal news site. New Zealand Post chief executive officer Brian Roche 

commented that 

we are now strongly focused on core services and developing growth initiatives across 
our parcels, financial services and network businesses. The Localist business is no 
longer a part of that future strategy (New Zealand Post, 2014).  

 

There was some consolidation also in the New Zealand telecom sector. For example, 

in 2014 CallPlus bought its rivalling internet service provider Orcon (“Internet shake-

up as CallPlus buys rival Orcon”, 2014). The combined company is the third largest 

internet company in New Zealand with 15 per cent market share and 220,000 

customers (“Internet shake-up as CallPlus buys rival Orcon”, 2014).  

 

    2.  New Zealand media ownership – structure, patterns, events 

 

During 2014 the market structure of New Zealand media did not change 

substantially: the same corporations predominated as in 2013. As table 1 indicates, 

the leading media corporations in New Zealand include APN/NZME., Fairfax Media, 

MediaWorks, Sky TV, Bauer Media Group, TVNZ, Radio New Zealand, Maori TV, 

Scoop, Allied Press and The National Business Review. Some new entrants entered 

the New Zealand media market during 2014. These included the American 

entertainment corporation Discovery Channel and the privately owned Canadian 

media company Blue Ant Media.  

 



6 
 

Table 1: Major media companies in New Zealand in 2014 

Company  Ownership Focus  Most important assets 

APN/NZME.  Owned by 

shareholders 

Commercial  ARN, TRN, The New Zealand 

Herald, GrabOne 

Fairfax Owned by 

shareholders 

Commercial The Dominion Post, The Press, 

Stuff 

MediaWorks Owned by financial 

institutions 

Commercial TV3, TV4, The Edge, RadioLIVE, 

The Breeze, The Rock 

Sky TV Owned by 

shareholders 

Commercial Sky TV, My Sky, Prime, Igloo, 

TVNZ  Crown owned   Commercial TV1 and TV2, TV1+ and TV2+, 

TVNZ OnDemand  

Radio NZ Crown owned  Public 

service 

Radio New Zealand National 

Maori TV Funded by Crown 

& Te Mangai Paho 

Public 

service 

Maori Television Channel, Te Reo 

Channel 

Bauer NZ Private, family 

ownership 

Commercial The Listener, North & South 

NBR  Privately owned Commercial  The National Business Review 

Scoop Privately owned Independent Scoop website  

Allied Press Privately owned Independent The Otago Daily Times, CTV, 39 

Dunedin television 

 

 

Commercial versus crown owned entities 

In 2014, there were six major commercially operating media corporations in New 

Zealand. These included APN and its New Zealand media arm NZME, Fairfax 

Media, Sky TV, MediaWorks, TVNZ and Bauer Media. The National Business 

Review is a privately owned financial newspaper which funds its operations from 

http://www.apn.com.au/
http://www.fairfaxmedia.com.au/
http://www.mediaworks.co.nz/
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/tvnz-4880728
http://www.radionz.co.nz/about
http://www.maoritelevision.com/
http://www.bauermedia.co.nz/
http://www.nbr.co.nz/
http://www.scoop.co.nz/about/about.html?Source=Ftr
http://www.alliedpress.co.nz/


7 
 

advertising income and print/digital subscriptions. APN, Fairfax Media, Bauer Media 

and MediaWorks are all foreign owned media outlets. APN is a trans-Tasman media 

corporation with Irish media corporation INM and Irish telecom billionaire Denis 

O’Brien as its substantial shareholders. Fairfax Media is an Australian headquartered 

media corporation with Australian mining billionaire Gina Rinehart as its largest 

shareholder. Bauer Media is a privately owned, global media conglomerate 

headquartered in Germany. In 2013 the group bought APN’s New Zealand 

magazines including The Listener. MediaWorks ownership is also in foreign hands 

as the American private equity group Oaktree Capital is the largest shareholder in 

the company. Sky TV has been owned by financial institutions since Rupert 

Murdoch’s News Limited sold its shares in the company in 2013.  

New Zealand has three Crown owned companies: TVNZ, Radio New Zealand and 

Maori Television. TVNZ is owned by the state, but as 95 per cent of its operations 

are funded by advertising and it has no public service obligation, it is a commercially 

operating media corporation. Its charter was abolished in 2011, which means that 

TVNZ no longer has a public service role, and its primary mandate is to pay dividend 

to the government. During election year 2014 concerns about TVNZ’s future were 

raised; New Zealand First and The Labour Party argued that the government was 

preparing TVNZ for sale (New Zealand First Party, 2014 & New Zealand Labour 

Party, 2014). However, the government have not disclosed any immediate plans to 

privatise TVNZ.  

Other Crown owned companies include Maori Television and Radio New Zealand 

(RNZ), which is the only public service broadcaster in the country. Radio New 

Zealand states that its “aim is to provide reliable, independent and freely accessible 



8 
 

news and information, and to give expression to New Zealand’s national identity and 

diversity” (Treasury, 2014). Additionally, the Treasury states that “RNZ is an 

independent Crown entity with public funding, and has a mandate to operate in the 

broad public interest in accordance with the RNZ Charter” (Treasury, 2014). Maori 

Television is funded by the government and Te Mangai Paho, and it has a specific 

interest in revitalising Maori language. According to Maori TV, its objective is to be 

“an independent Maori television service that is relevant, effective and widely 

accessible” (Maori TV, 2014). 

Television market 

In 2014, TVNZ, MediaWorks and Sky TV were the leading media companies in 

commercial television broadcasting. MediaWorks owns in New Zealand, nationwide 

television brands TV3, TV 3 Plus One and Four. During 2014 MediaWorks 

strengthened its position in the television broadcasting market by launching two new 

channels: The Edge TV and the Four Plus 1 channel. The Edge TV, which is 

broadcasted on Freeview and Sky TV, is a music television channel. As the Edge 

Programme Director Leon Wratt put, it is a “radio with pictures on steroids” 

(MediaWorks, 2014a).  While launching its music television channel, the company 

stated that a multi-platform approach is the future of entertainment broadcasting as it 

“offers a completely unique integrated media buy for clients” (MediaWorks, 2014a). 

MediaWorks’ second plus channel, Four Plus 1, is a duplicate of its channel Four. 

The plus channel broadcasts the same programmes as Four, but on a delayed 

schedule. MediaWorks TV chief executive officer Paul Maher said that “adding a plus 

one channel will also boost Four’s audience numbers, delivering increased value for 

our clients” (MediaWorks, 2014b). Clearly, the primary reason for MediaWorks’ 



9 
 

launched new channels was commercial, as the broadcaster aims to expand its 

brand and to gain more advertising dollars.  

Sky TV dominated New Zealand’s pay-TV market, and in the financial year ending in 

June 2014 Sky TV had 865,100 subscribers. During that financial year, the total 

number of its subscribers grew only 1.1 per cent from the previous year, suggesting 

that the company’s growth in New Zealand had stalled (Sky TV, 2014a). However, in 

2014 Sky TV’s profit grew 21 per cent to NZ$165.8 million (Sky TV, 2014a). TVNZ 

also increased its profits. In August 2014 the company recorded a profit of NZ$18 

million, up 25 per cent on the same period in 2013 (TVNZ, 2014a).  

In 2014 some new commercial players entered the New Zealand television market. 

The American media and entertainment corporation Discovery Communications 

bought The Living Channel New Zealand which operates pay TV channels The 

Living Channel and Food TV on Sky TV’s digital channel 8. According to Discovery, 

the deal “solidifies Discovery’s commitment to the New Zealand market, increasing 

its presence to a robust four-channel portfolio encompassing factual entertainment 

and lifestyle” (Discovery, 2014). Discovery Communications is one of the world’s 

largest nonfiction media companies having 2.5 billion cumulative subscribers in over 

224 countries (Discovery, 2014). 

In November 2014, the privately held Canadian media company Blue Ant Media 

announced that it had acquired a majority stake in Choice TV, which is a privately 

owned, independent television network in New Zealand. The chief executive officer 

of Blue Ant Media, Michael MacMillan, commented on acquisition: “As a growing 

international media company we see this venture as a great opportunity to further 

diversify our asset base with a like-minded independent media company” (Choice 



10 
 

TV, 2014). Choice TV was launched in 2012 as a free-to-air TV channel which 

broadcasts nationally on Freeview and Sky TV.  

Print and online news 

In 2014, NZME and Fairfax continued to dominate New Zealand print newspaper 

market with The New Zealand Herald leading in Auckland, Fairfax’s The Dominion 

Post in Wellington, and The Press in Christchurch. In 2013 The New Zealand Herald 

had a circulation of 158,521 and The Dominion Post 78,643. In 2014 no New 

Zealand newspapers had introduced paid digital subscriptions. APN had earlier 

stated that its intention was to launch paid online content during 2014. APN/NZME 

now plans to launch paywall trials during 2015. In 2014 Fairfax indicated that it was 

not planning to put general news behind a paywall, but might start to charge for 

special content such as business news. 

In 2014, Stuff was more dominant in the online news sphere than The New Zealand 

Herald. In September Amazon’s Alexa, which measures internet traffic, ranked 

stuff.co.nz as the sixth most visited site in New Zealand, and nzherald.co.nz as the 

seventh most visited site in the country (Alexa, 2014).In April 2014 Fairfax’s 

stuff.co.nz had a monthly unique audience of 1,540,000 compared to 1,277,000 in 

April 2013. NZME.’s nzherald.co.nz had 1,211,000 unique viewers in April 2014 

compared to 986,000 in April 2013 (Goetze, 2014). In September 2014 APN, which 

owns NZME, stated that its news brands reached 2.2 million New Zealanders each 

month through its different media platforms (APN, 2014a). 

Allied Press is an independent, Otago-owned media company, which publishes the 

Otago Daily Times and nine other publications. It also runs Dunedin and Canterbury 



11 
 

television channels. As the company states on its website, the Otago Daily Times 

“boasts the longest daily publication record of any newspaper in New Zealand” and it 

is “the only remaining New Zealand owned morning daily” (Allied Press, 2014). 

As seen in graph 1, in April 2014 Stuff had 52 per cent market share in online news 

(compared to nzherald.co.nz 42 per cent and The Otago Daily Times online 5 per 

cent). In April 2014 the online site of the Otago Daily Times had 143,000 unique 

viewers representing a 50 per cent increase since the same month of the previous 

year (Goetze, 2014).   

 

Graph 1  

 

                                                                                       Source: Goetze, 2014 

 

 

Online news marketshare April 2014 

Stuff NZ Herald OTD



12 
 

Radio  

In 2014, APN strengthened its radio portfolio by acquiring 100 per cent of the 

Australian radio network ARN and The Radio Network (TRN) in New Zealand. APN 

paid A$246.5 million to purchase radio networks from its American joint venture 

partner Clear Channel. The deal was funded by raising equity from APN Outdoors 

proceeds and debt facilities. As a part of the deal APN also signed a ten year 

contract with Clear Channel to operate digital iHeartRadio in Australia and New 

Zealand. In New Zealand, The Radio Network operates seven radio brands including 

Newstalk ZB, Radio Sport, Coast, ZM, Classic Hits, Radio Hauraki and Flava, and 

they have an audience of 1.7 million each week (APN, 2014b). According to APN, in 

2014 MediaWorks had a 51 per cent market share of the New Zealand commercial 

radio audience, and TRN a 49 per cent market share, as seen in graph 2 (APN, 

2014b).  

       Graph 2 

   

                                                                                                         Source: APN 

 

Commercial radio market share 2014 

TRN MediaWorks



13 
 

After purchasing full ownership of its radio assets, APN stated that “radio is key 

strategic asset for APN” and that “radio continues to grow as a medium and APN 

expects ARN and TRN to continue capturing a greater share of the market” (APN, 

2014b).  This clearly demonstrated why the company was not keen to follow the 

global trend of separating radio assets from print media, as these combined assets 

provide the company steady cash flow.  

MediaWorks owns in New Zealand radio stations such as MORE FM, RadioLIVE, 

The Sound, The Edge, The Breeze, The Rock, LiveSPORT and Kiwi FM. According 

to the market research company TNS’ New Zealand radio survey, in April 2014 

MediaWorks’ The Edge was the most popular commercial radio station with a weekly 

audience of 454,400. Second place went to NZME.’s Newstalk ZB which had a 

weekly audience of 376,200. MediaWorks’ The Breeze was third most popular with a 

weekly audience of 315,000 (Venuto, 2014a). 

 

Financialisation of corporate media ownership 

The general findings of the JMAD 2013 report concerning financialisation of New 

Zealand media ownership are confirmed. In 2013 Rupert Murdoch’s News Limited 

sold its Sky TV NZ shares, and as a consequence Sky TV became mainly owned by 

financial institutions. In 2014, Sky TV’s 20 largest shareholders were financial 

institutions. They held 84 per cent of the company’s shares, as seen in graph 3. 

MediaWorks went into receivership in 2013, and as the new company emerged, the 

lending banks and private equity firms obtained 100 per cent control of the company. 



14 
 

In 2012 financial institutions held 55.6 percent of APN News and Media shares and 

56.5 percent of Fairfax Media shares. The financialised ownership of Fairfax and 

APN continued to increase during 2013. According to Fairfax’s 2013 annual report, 

approximately 67.7 per cent of its 20 largest shareholders in 2013 were financial 

institutions (Fairfax Media, 2013). APN’s 2013 annual report reveals that 58 per cent 

of its 20 largest shareholders were financial institutions (APN, 2013). In 2014, 

financial institutions held 100 per cent of MediaWorks’s shares and 84 per cent of 

Sky TV’s shares, as seen in graph 3.  

 

Graph 3  

 

 

In 2014, it was even more evident that New Zealand media companies were under 

the control of fund management companies and other unlisted financial institutions. 

In 2014, two financial corporations alone owned 23 per cent of APN’s shares, and 

four financial institutions held 24 per cent of Fairfax’s shares. Sky TV’s four 

substantial shareholders were all investment management companies and they held 

0

20

40

60

80

100

120

Fairfax APN MediaWorks Sky TV

Financial ownership in New Zealand media 
corporates

Financial ownership



15 
 

26 per cent of the company’s shares. In 2014 MediaWorks was owned by five 

financial firms: one private equity fund, Oaktree Capital, held 43 per cent of the 

company’s shares.  

As the JMAD report in 2013 noted, financialised ownership is worrying because it 

intensifies corporate focus on revenue streams and profits. This ownership structure 

has made media organisations more vulnerable to restructuring as the financial 

owners maximise profits and returns. These profit imperatives were exemplified by 

Fairfax, as it continued layoffs during 2014, and by APN as the company 

contemplated a float for its New Zealand media assets. The drive for profit also 

compelled MediaWorks to introduce increasingly commercial, advertising friendly 

content for its programmes. 

 

Substantial ownership changes for Fairfax, APN and MediaWorks 

During 2014 Fairfax, APN and MediaWorks ownership changed substantially. APN 

raised new equity from capital markets to pay for its radio acquisition. As a result of 

this capital raising, Independent News & Media (INM) shareholding in APN was 

reduced from 29 per cent to 18.6 per cent. INM is a news media group which 

publishes newspapers in Ireland and Northern Ireland as well as in Australia and 

New Zealand.  At the same time the Irish communication billionaire Denis O’Brien 

raised his direct holding in APN via his company Baycliffe from 1.9 per cent to 12.2 

per cent. The Australian investment management company Allan Gray Australia 

remained the second biggest shareholder (table 2). 

 



16 
 

Table 2: APN substantial shareholders 2014 

Independent News & Media  18.6% 

Allan Gray Australia 15.6% 

Bayliffe (Denis O’Brien)  12.2% 

IOOF Holdings Limited 7.2% 

                                                  Source: APN News and Media, Morningstar 

 

As a graph 4 indicates, APN’s share price rose 119 per cent between October 2013 

and October 2014. The rise on its share price was seen as a positive sign for 

NZME’s listing on the New Zealand stock market. The increased share price reflects 

the fact that APN has turned a profit. It also means that the current shareholders of 

the company receive a better price for their shares, if they decide to sell them once 

NZME is listed on the local stock market. In September The New Zealand Herald 

business editor Liam Dann commented on listing prospects; ‘the timing makes 

sense. The New Zealand market is strong” (Dann, 2014).  

However, according to the Asia Insider website, Allan Gray Australia sold down 50 

per cent of its stake in Fairfax Media during 2014 (“Allan Gray unloads more of 

Fairfax Media (FXJ.AU), stake down by 50% since Feb”, 2014). The data obtained 

from Morningstar shows that Allan Gray sold Fairfax shares five times during 2014, 

and as a consequence its holding was reduced from 11.4 per cent to 5.7 per cent 

(Morningstar, 2014).  

 

 



17 
 

Graph 4 

APN share price October 2013-2014 

 

                                                                                     Source: ASX 

 

As table 3 shows, Gina Rinehart’s investment company Hancock Prospecting 

maintained its 14.9 per cent shareholding in Fairfax Media during 2014. In 

September the Australian media outlets were speculating that Rinehart was planning 

a full takeover of Fairfax Media with Rupert Murdoch’s nephew Matthew Handbury 

(Heffernan, 2014). However, Rinehart’s spokesperson stated that Rinehart was not 

planning any takeover (Heffernan, 2014).  

Table 3: Fairfax substantial shareholders 2014 

Hancock Prospecting (Rinehart) 14.9% 

National Australia Bank  7.5% 

Allan Gray Australia 5.7% 

Maple Abbot Brown 5.5%  

UBS AG 5.1%  

                                                                       Source: Fairfax, Morningstar 



18 
 

The merger and takeover rumours were clearly boosting Fairfax’s share price. As 

seen in graph 4, Fairfax’s share price climbed 43 per cent between October 2013 

and October 2014, and was a reason for Allan Gray to reduce its holding in Fairfax.  

 

                                            Graph 5 

                                 Fairfax share price October 2013-2014 

 

                                                                                       Source: ASX 

 

Since Todd Corporation and Rupert Murdoch’s News Limited exited from Sky TV, 

the company’s ownership has been mostly controlled by financial institutions (table 

4). In 2014, all four substantial shareholders of Sky TV were financial institutions 

holding 25.6 per cent of the company’s shares (financial institutions generally held 

84 per cent of all the company’s shares). In June 2013 MediaWorks was put into 

receivership, and consequently sold to a new holding company MediaWorks 

Holdings Limited; a syndicate of banks, hedge funds and private equity companies. 

As seen in table 5, the American hedge fund firm Oaktree Capital has emerged as 



19 
 

the largest shareholder in MediaWorks. In November 2013 its ownership stake in 

MediaWorks rose to 43 per cent after acquisition of Rabobank’s 14.6 per cent 

holding in the company (“Us hedge fund ups stake MediaWorks – TV3”, 2013).  

 

Table 4: Sky TV substantial shareholders in 2014  

Hyperion Asset Management Ltd 9.7% 

Cooper Investors Pty Ltd 5.6% 

Arnhem Investment Management Ltd.  5.3% 

Matthews International Capital Management  5.0% 

                                                                    Source: Sky TV as in June 30 2014 

 

Table 5: MediaWorks major shareholders 2014 

Oaktree Capital  43% 

RBS 21.9% 

TPG Capital 15.7% 

Westpac Banking 14.6% 

JP Morgan 6.5% 

                                                          Sources: NZ Herald 2014, JMAD 2013 

 

 

APN prepares to sell its New Zealand media assets 

In 2014 the trans-Tasman media corporation APN started preparations to float or sell 

its New Zealand media arm NZME during 2015. Its assets include The New Zealand 

Herald, The Radio Network and GrabOne, a group buying site. In September the 

company announced that it was planning to sell 60 per cent of its New Zealand 

media assets in an initial public offering (IPO), and that the company would be listed 

on the local stock market NZX (APN, 2014a). In November the Australian media 



20 
 

speculated that APN had cancelled the stock market float, but this was denied by 

APN. The company stated in a market announcement that it “continued to assess 

strategic options for NZME, including a possible initial public offering” and that after a 

strategic review “consideration will be given to further progressing the transaction in 

the New Year” (APN, 2014d). The valuation of APN’s Kiwi assets was expected to 

be around AUD$308 million. The company was planning to use revenue from asset 

sales to reduce its debts (APN, 2014a). The sale of assets is interesting since APN’s 

revenue is more dependent on New Zealand than Australian markets. In 2013, 53.5 

per cent of APN’s publishing income came from New Zealand and 46.5 per cent from 

Australia. 

APN already signalled its desire to sell its New Zealand media holdings in 2012 

when it appointed Deutsche Bank to strategically review its New Zealand assets. In 

November 2014, APN appointed investment banks Credit Suisse/First NZ and 

Forsyth Barr to lead a possible stock market float in New Zealand. APN has already 

sold assets including some of its South Island newspapers. In 2013 the company 

also sold its magazines including The Listener and North & South to the German 

media corporate Bauer Media. However, the timing of its announced sale of New 

Zealand media assets was a surprise. As previously outlined, the company had just 

raised new equity to buy out its Australian and New Zealand radio assets. At the time 

of the radio acquisitions APN’s chief executive Michael Miller stated that “radio 

continues to grow as a medium in both countries” (APN, 2014b). APN’s own media 

outlets were convincing audiences that the timing for the Kiwi asset float was right. 

The New Zealand Herald published an article in September with a headline “APN 

bang on with asset float timing, says analyst” supporting company’s efforts for listing 

(Adams, 2014). However, some of the fund managers and bankers interviewed by 



21 
 

the paper were somewhat cautious about the stock market listing. For example, 

Milford Asset Management executive director Brian Gaynor warned that “there's a lot 

of challenges ahead to convince people that this is a good investment” (Adams, 

2014). He pointed out that the price of APN’s float in New Zealand depended on 

multiple factors such as the structure and pricing of The New Zealand Herald 

paywall. In a market disclosure note APN confirmed that it was planning to introduce 

a paywall for its flagship paper in 2015. The company has already delayed 

introduction of paid online news content for The New Zealand Herald a couple of 

times. The note stated that  

a metered paywall will be progressively introduced for retail customers who will 
be charged for content above the meter, with a range of digital subscription 
offers being put to the market to drive digital revenues while current newspaper 
subscribers will receive a digital subscription at no additional cost (APN, 2014a).  

  

In November, APN remarked in yet another market statement that it was 

“considering digital subscriptions” and contemplating the “launch of a targeted digital 

subscription model in 2015” (APN, 2014c). APN also said that it was investing in new 

revenue areas such as digital, e-commerce and events that would bring NZ$55 

million in annual revenue over full year of 2015. At the same time the company 

announced that it was writing down value of its New Zealand newspapers for NZ$54 

million after it had already made considerable writedown of its Kiwi newspapers in 

2012 (APN, 2014c).  

In the event that APN might abandon its Kiwi float idea and instead aim for a trade 

sale, questions arise about potential buyers of its New Zealand media assets. In 

September, the Australian Financial Review mentioned Fairfax as a potential buyer 



22 
 

(“Fairfax no comment on APN speculation”, 2014). However, Fairfax has declined to 

comment on any speculation.  

In anticipation of a stock market listing APN New Zealand was rebranded as NZME. 

The company’s chief executive officer Jane Hastings explained that as the company 

has “2.9 million people connecting with our brands every week” rebranding gave the 

company a better leverage with advertisers (“APN NZ rebrands as NZME”, 2014). In 

October the newly named NZME hired Sir John Anderson as head of the company’s 

board. Sir John is a former head of ANZ National Bank and National Bank of NZ and 

has headed the board of TVNZ (“Sir John Anderson to chair a listed NZME.”, 2014). 

The company also appointed Michael Boggs, a former Tower executive, as the new 

chief financial officer.  

 

Fairfax continues job cuts amidst merger and takeover rumours  

In 2014 it was far from clear where the trans-Tasman media corporation Fairfax 

Media was heading. Fairfax is more dependent on Australian markets than APN; in 

2013 75 per cent of its revenue came from Australia. In 2014 Fairfax continued 

laying off workers and closing down local newspapers in Australia as rumours about 

mergers, takeovers and the selling of its radio business lingered. However, in 

February the company’s radio merger deal with an Australian Macquarie Radio 

Network failed. Instead, the company formed an on-demand video joint venture with 

Nine Entertainment, yet again triggering speculation about the possible merger 

between the two companies. In October 2014 The Australian reported that Fairfax 

chief executive Greg Hywood had met with the Australian broadcasting company 



23 
 

Ten’s chief executive officer Hamish McLennan. This fuelled speculation about the 

two companies’ merger and as a consequence their share prices spiked (“Merger 

talk lifts Fairfax, Network Ten shares”, 2014). Rinehart, who owns almost 15 per cent 

of Fairfax shares, is also a major shareholder in Ten. She was a board member of 

Ten until November 2014 when she resigned from the board. The board seat was 

given to John Klepec, who has “increasingly attended board meetings on Mrs 

Rinehart’s behalf” (Ten Network Holdings, 2014). The press release further noted 

that Rinehart left the board because of “her expanding responsibilities in the 

Hancock Prospecting group” (Ten Network Holdings, 2014).  

In 2014, one of Fairfax’s most substantial announcements concerned its long-term 

chairman Robert Corbett. The company announced that "the board's succession 

plan anticipates … that Mr Corbett will stand down at an appropriate time during his 

forthcoming term" (Fairfax Media, 2014b). Corbett has allegedly had strained 

relationship with Rinehart. In 2012, Corbett and Fairfax’s board refused to give 

Rinehart a seat on the board after she refused to sign Fairfax's charter of editorial 

independence. Corbett was also mentioned as a reason for the failing radio merger 

between Macquarie Radio and Fairfax’s radio stations. After the negotiations over a 

AUD$200 million merger between Fairfax and Macquarie were buried, John 

Singleton, Fairfax’s former shareholder and owner of Macquarie Radio, attacked 

Fairfax’s CEO and chairman very publicly. According to The Guardian, Singleton 

claimed that Fairfax’s board and its leaders were “weak, out of touch and duplicitous” 

adding that “I’m going to watch it [Fairfax] die slowly” (Meade, 2014b). Corbett’s 

departure from Fairfax was seen as a positive move by the stock markets as 

Rinehart has more freedom to pursue deals with other companies, including selloffs 



24 
 

Fairfax holdings. Rinehart had already held discussions with Matt Handbury about ful 

takeover of Fairfax in 2013 (Markson, 2014b).  

As the speculation about Fairfax’s future was growing, the company continued to 

implement cost cutting measures. In May 2014, Fairfax was proposing approximately 

70 redundancies in Australia in order to reduce costs. These involved journalists 

working in its editorial production, Life Media and photographic services (Fairfax 

Media, 2014a). The company was outsourcing its photographic services to Getty 

Images resulting in job losses for 30 full-time employees (Venuto, 2014b). Already in 

2012 Fairfax had announced 1,900 job cut, and in 2003-2014 the company shed 28 

per cent of its workforce. In May, the latest round of redundancies compelled 600 

Fairfax’s Australian journalists to strike, and action was regarded unlawful by the 

company. 

In October Fairfax confirmed that it was planning to restructure its local newspapers 

in Australia in order to save around AUD$40 million a year (Markson, 2014a). This 

restructuring meant that subeditors and photographers of some Australian regional 

newspapers were made redundant. As a part of its cost cutting drive Fairfax 

announced that in future, reporters of the papers would be expected to sub-edit their 

own copy, take photos and moderate online comments (Meade, 2014a). Paul 

Murphy, director of the journalists union MEAA, stated that the plan was unrealistic 

and would lead to quality problems in regional outlets (Meade, 2014a). Fairfax’s chief 

executive Greg Hywood defended the action saying that “the new model involves 

reducing duplication and costs, delivering our journalism in the most effective ways 

possible and responding to changes in audience habits” (Markson, 2014a).  



25 
 

In November Fairfax confirmed that printing of the Taranaki Daily News, North 

Taranaki Midweek and Taranaki Star would move out of the region to Petone, in 

Wellington, where NZ$20 million has been invested in an upgrade of its printing 

press. Closure of Taranaki printing facilities caused the redundancies of 24 staff. 

Taranaki Daily News commercial manager Adrian Sole told Stuff that the move was 

“a commercial reality and the new press facility would improve quality, capabilities, 

speed and flexibility” (“New era for Daily News, to be printed in Petone”, 2014).  

While saving costs on local newspaper production, Fairfax was hoping to get into a 

more lucrative market. In August Fairfax and Nine Entertainment announced a new 

Australian video-on-demand joint venture StreamCo, which is due to be launched in 

2015 (Nine Entertainment, 2014). StreamCo is equally owned by two companies, 

and each company will commit AUD$50 million to the venture (Nine Entertainment, 

2014). The company offers mainly international programs on-demand which are 

delivered to their audience via the internet. Subscribers can access the content with 

multiple devices including tablets, television screens and mobile devices. Fairfax’s 

chief executive officer Greg Hywood commented on the deal saying that “this is an 

opportunity to create value through participating in the next wave of media evolution. 

Nine is a fantastic partner and we look forward to working with them on StreamCo” 

(Nine Entertainment, 2014).  

 

MediaWorks shake up is expected  

As mentioned previously, in June 2013 MediaWorks was placed in receivership as it 

couldn’t manage its debts. Since 2007 it had been controlled by Australian private 



26 
 

equity firm Ironbridge Capital after it purchased shares from the Canadian media 

company CanWest. During the Ironbridge Capital reign the total debt burden of 

MediaWorks rose from NZ$165 to NZ$797 million. Just before its receivership, 

MediaWorks had assets of NZ$329 million, but still owed NZ$528 million to its 

lenders (Myllylahti, 2013). As a part of the sale of MediaWorks assets to the new 

MediaWorks holding company, its lenders wiped out NZ$600 million of debts. After 

the new company emerged, banks and financial institutions had 100 per cent 

ownership of MediaWorks. As is now apparent, another private equity firm Oaktree 

Capital, emerged as the biggest owner of the company; it has a strong influence over 

decisions made about future of MediaWorks. 

In 2014 MediaWorks appointed new managers as it started to reshape its 

businesses. In August, Mark Weldon, the former chief executive officer of New 

Zealand stock market operator NZX, was appointed as the head of MediaWorks. In 

June 2014 Sussan Turner resigned from MediaWorks after serving the company for 

30 years. Weldon doesn’t have any background in media industry, but he owns Terra 

Sancta winery, chairs the internet-based labour management company GeoOp, and 

serves in the board of software maker Diligent Board Member Services.  

Weldon was most likely appointed in order to find new investors, and to prepare 

MediaWorks for the possibilities of a trade sale of stock market flotation. As Drinnan 

put it: “Weldon's aim is to find new investors who can take over MediaWorks shares 

held by bankers and creditors” (Drinnan, 2014a). A Stuff article revealed that in early 

2014 MediaWorks held sale talks with the Australian Seven West Media, but the deal 

was never sealed because the two parties couldn’t agree on price (Chessell & 

Mitchell, 2014). In October 2014 Stuff also reported that MediaWorks was 



27 
 

contemplating a stock market floatation in 2015 (“MediaWorks looks ready for 2015 

float”, 2014). MediaWorks spokeswoman Rachel Lormier has denied that the 

company was planning a stock market listing. She stated that “MediaWorks has no 

immediate plans for an IPO – being focused on creating value for our owners – but 

are confident, however, that this business would be well supported if it were to 

pursue an IPO” (Grant, 2014). In 2014 this author doubted that the “New Zealand 

stock market would have room for two media companies” listing in the same year 

(Myllylahti, 2014).  

Weldon indicated the changes to come in a press release: “for me the role offers the 

chance to be a key shaper of its future” (MediaWorks, 2014c). He was also keen to 

be part of the team to “develop a strategy to lead the change” (MediaWorks, 2014c). 

He also observed that MediaWorks was “a healthy organisation with a great team in 

place and a dynamic future ahead of it” (MediaWorks, 2014c). In October 

MediaWorks said that it would launch a new breakfast show headed by the 

controversial broadcaster Paul Henry. This would replace Firstline on TV3 and the 

existing breakfast programme on RadioLIVE. At the time of writing this report it was 

unclear what will happen to the employees of those shows. The new breakfast show 

will be broadcast on radio and television platforms simultaneously. According to 

Weldon this “is a significant move for MediaWorks and a major shift in the delivery of 

news and entertainment in the New Zealand market” (MediaWorks, 2014d). In fact, 

the move was planned to make MediaWorks more competitive against its main 

competitors; the format was designed to be more ratings and advertising friendly. 

 

 



28 
 

Battles over online television and video audiences 

Digitalisation and the internet have affected news media audiences, as is exemplified 

by the increasing demand for online video content. During 2014 it was clear that the 

competition for online broadcast audiences had started in earnest. 

Telecommunication companies and internet service providers emerged as 

challengers to traditional broadcasting corporations such as Sky TV, TVNZ and 

MediaWorks. Netflix, the American online video and movie subscription service also 

announced in November that it will enter New Zealand markets in March 2015. As 

the competition was heating up, old alliances between companies were ended and 

new ones were formed. For example, Spark (former Telecom NZ) broke its alliance 

with Sky TV and formed a partnership with its competitor Coliseum Sports Media. 

Sky TV on the other hand strengthened its alliance with the mobile phone operator 

Vodafone. Device makers also entered the broadcasting market as Coliseum Sports 

Media signed an alliance with the consumer electronics giant Samsung. The 

companies competing for online, subscription based on-demand video customers 

are illustrated in table 6.  

This battle for subscription on-demand video customers is interesting in the light of 

recent findings from the Colmar Brunton & NZ on Air survey of New Zealanders’ 

media consumption. The survey reveals television and the radio still “deliver the 

biggest audiences in New Zealand” (Colmar Brunton, 2014). Television reaches 

“nearly all New Zealanders over the course of week” whereas radio reaches more 

people than eight in ten (Colmar Brunton, 2014). However, the report observes that 

there is a growing consumer base for online videos. The on-demand sites have “a 

strong presence” as three out of ten New Zealanders use these sites over the course 



29 
 

of a week (Colmar Brunton, 2014). Interestingly, the survey found that 12 per cent of 

the 1,400 New Zealanders’ surveyed used local on-demand sites each day; six per 

cent used overseas sites such as Netflix and Hulu each day, and seven per cent 

streamed or downloaded television shows from unauthorised sites each week 

(Colmar Brunton, 2014).  

 

Table 6: Major companies competing on online TV and video market 

Company Service provided Price 

Spark  Lightbox, subscription video 

on-demand service (SVOD) 

$15 a month 

Sky TV  Subscription video on-

demand service (SVOD) 

Not announced 

Coliseum 

Sports Media 

Sports programming such 

as Premier League football 

$19.90 a month 

Quickflix  Online subscription 

video/movie service 

$12.99 a month 

Netflix (March 

2015) 

Online subscription 

video/movie service 

n.a. 

Slingshot  

Orcon 

Unblocking service to online 

video content on Netflix, 

Hulu  

n.a. 

Vodafone Vodafone TV, ultra-fast 

broadband internet service + 

TV 

n.a. 

 

As the demand for online videos and on-demand content has increased, traditional 

broadcasting companies such TVNZ and MediaWorks have responded. TVNZ chief 

executive Kevin Kenrick noted in August that its digital media services had a 

http://www.sparknz.co.nz/
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=157
http://coliseumsportsmedia.com/
http://coliseumsportsmedia.com/
https://secure.quickflix.co.nz/AboutUs
https://pr.netflix.com/WebClient/getNewsSummary.do?newsId=1751
https://www.slingshot.co.nz/about
https://www.orcon.net.nz/company
http://www.vodafone.co.nz/about/


30 
 

“standout performance for the year” (as the TVNZ on-demand streams grew 78 per 

cent during 2013-2014) (TVNZ, 2014a). According to TVNZ, its on-demand service is 

used by more than one million New Zealanders’ per week (TVNZ, 2014a). Kenrick 

also stated that “an increased focus on publishing more and faster news 

online boosted onenews.co.nz video streams by 63 per cent” (TVNZ, 2014a). In 

September the broadcaster outlined its exclusive content for TVNZ Ondemand. 

These included a teen drama Red Band Society and comedy Manhattan Love Story. 

Thor Bayer, the head of TVNZ's digital media, commented that "Kiwis are 

increasingly viewing shows on multiple screens…. and it's all about first run premium 

content, delivered fast, and free to view" (“TVNZ fast-tracks international shows onto 

screens”, 2014). 

In March 2014 MediaWorks launched 3NOW, its video on-demand service which 

made TV3 and Four television shows available on web, mobile and tablet. 

MediaWorks director of programming Mark Caulton said that “we know our audience 

want to be able to watch their favourite shows on their iPhones, Android devices and 

tablets, and have access to a desktop online catch-up service” (MediaWorks, 

2014e). In May the company declared that the House of Cards series had boosted 

on-demand viewing; in May more than 230,000 episodes of the series were watched 

via 3NOW (MediaWorks, 2014f).  

The lure of online video and television audiences and advertising dollars has 

attracted other players to the market. Spark provides a case in point. In February 

Sky TV confirmed that it had agreed with Spark “not to renew the current agreement 

for resale of Sky’s services to Telecom customers” (Sky TV, 2014b). It was clear why 

the alliance came to the end in June 2014 once Spark launched its own subscription 



31 
 

based online video on-demand service (SVOD) Lightbox. Spark offers multiple hit 

shows to New Zealanders with a broadband connection. These television shows 

include Outlander, Orange is the New Black, House of Cards and Modern Family. Its 

customers are charged $15 a month, and they can access service via multiple 

devices including laptops and iPads. Lightbox chief executive officer Kym Niblock 

said at the launch that "we're looking forward to showing New Zealand that we're a 

serious player in the entertainment space" (Spark, 2014). 

Sky TV has long benefitted from its near monopoly position in the New Zealand pay 

television market; with more than 50 per cent of New Zealand homes use its 

services. Sky TV appeared unfazed by Spark’s initiative. However, in anticipation of 

growing competition it was also planning to launch a subscription based video on-

demand service in New Zealand by the end of 2014 (Sky TV, 2014c). The service is 

targeted to those who have not signed up for Sky TV’s monthly pay-per-channel 

packages. Sky TV also expanded its partnership with Vodafone, as it planned to 

deliver its video on-demand services through the operator’s broadband network. Sky 

TV’s chief executive John Fellet pointed out that Sky TV has “a huge amount of 

experience working with local and international content suppliers” and that the 

company was “working hard to secure a top quality selection of content” (Sky TV, 

2014c). 

In October Vodafone announced the launch of “a new high-definition television 

service that is broadcast entirely over the internet” (Hutchison, 2014). The Vodafone 

TV service uses an ultra-fast broadband network that it is developing around the 

New Zealand. The mobile phone company states that it is not competing with 

broadcasters as it doesn’t directly provide content. Its content is delivered within 



32 
 

partnership arrangements with Sky TV, TVNZ, MediaWorks and Maori TV. 

Vodafone’s consumer director Matt Williams states that the company has launched 

“the next generation of TV in New Zealand” enabling people to get content more 

easily (Hutchison, 2014). 

The Australian online video streaming service Quickflix had entered the New 

Zealand market in 2012. The company offers movies and television series for 

streaming at the cost of $12.99 per month. According to managing director Paddy 

Buckley, Quickflix has streamed “more than two and a half million movies and TV 

shows to Kiwis” in the past two years (Quickflix, 2014). The company was quick to 

welcome Spark to the subscription video on-demand market by commenting that 

“demand for streaming services is only increasing” and that Spark’s marketing efforts 

were bound to “drive demand for all streaming services” (Quickflix, 2014). Quickflix 

has been less than impressed by the tactics of its American competitor Netflix and 

the New Zealand’s third largest internet service provider Slingshot. The latter offers 

Global Mode service which enables New Zealanders to access online television and 

video streaming websites such as Hulu, Netflix and BBC iPlayer which are normally 

blocked for Kiwis. Netflix and Hulu offer movies and TV-series with the starting price 

of US$11.40 a month (Fletcher, 2014).  

In August Sky TV banned a series of Slingshot’s advertisements because of its 

Global Mode services. Sky TV’s spokeswoman Kirsty Way defended the decision by 

saying that "we are a business that pays people who create television so we are 

against any form of piracy or the undermining of intellectual property rights" (Pullar-

Strecker, 2014). The internet service provider’s advertisements were also banned 

from TVNZ and MediaWorks channels. Slingshot general manager Taryn Hamilton 



33 
 

attacked broadcasters by stating that “people are accessing content from around the 

globe - Global Mode or not. This is anti-competitive, undue censorship, and an 

example of old-school thinking” (Lynch, 2014). 

In September the conflict between Quickflix and Netflix escalated as the chief 

executive officer of Quickflix published an open letter to Netflix’s chief executive 

officer. The letter from Quickflix CEO Stephen Lansford criticised the American 

company for giving Australians “unauthorised access” to its US service (Ryall, 2014). 

The letter stated that “have the courage to limit your service only to the territories 

where you have legally obtained the rights to operate … And do so immediately" 

(Ryall, 2014).  

In November 2014 Netflix announced that it will expand its services to New Zealand 

and Australia in March 2015 (Netflix, 2014). Netflix has more than 53 million 

members, and it is the world’s largest internet TV network. In a press release the 

company stated that the “internet-connected users in Australia and New Zealand will 

be able to subscribe to Netflix and instantly watch a curated selection of popular 

movies and TV shows”. The company states that it will offer New Zealanders some 

original series such as Marco Polo, BoJack and Horseman.  

In 2013, Coliseum Sports Media entered the New Zealand broadcasting market as a 

challenger for Sky TV’s sports offering. The company delivers subscription based 

live and on-demand sports content. Coliseum Sports Media was founded by 

erstwhile advertising and marketing executives Tim and Kate Martin and ex-art 

director and copywriter Simon Chesterman. The company has strategic partnerships 

with Spark and TVNZ. In 2013, it outbid Sky TV to secure the English Premier 

League soccer rights. In 2014, the company won the rights to air the golfing PGA 



34 
 

Tour for the next five seasons (Plumb, 2014). Earlier this year the company 

partnered with Samsung Electronics New Zealand to offer English Premier League 

matches on Samsung’s products such as smart televisions, smartphones and tablets 

(Samsung, 2014).  However, in late 2014 Sky TV secured a new five-year deal for 

rugby broadcasting as it signed deals with the New Zealand Rugby Union and 

SANZAR for an undisclosed sum.  

 

Radio New Zealand tunes in the digital world  

Radio New Zealand (RNZ) is getting more serious about its digital services as 

concerns about its funding continued. In June 2014 RNZ chief executive officer Paul 

Thompson pointed out that the broadcaster needed to prioritise its digital offerings. 

He stated that RNZ is “weak, almost irrelevant on the web… and as a radio 

broadcaster, we lack visual and digital storytelling skills” (Hill, 2014). According to 

Thompson, the radio market in New Zealand had declined 17 per cent in the past 13 

years creating challenges for radio broadcasters (Hill, 2014). He said that “the future 

of content delivery is multimedia, multiplatform, personalised, mobile and social” and 

in order to grow, RNZ must become “a multimedia organisation” (Hill, 2014). Last 

year, RNZ launched its online-only network The Wireless “to a generation of New 

Zealanders who have grown up in a digital age” (RNZ, 2013). The Wireless 

exemplifies the technological convergence that is going on in the media industry; the 

platform uses video, text and audio content in order to attract younger audiences. As 

Marcus Stickley, project leader of The Wireless commented: 



35 
 

We live in an age where you can tell a story any way you want on one platform – the 

internet. Some will be told in two types of media, some will be told in all four, or maybe 

more depending on where technology takes us (RNZ, 2013).  

 

In September 2014 RNZ hired new top level managers to boost its digital offerings. 

Carol Hirschfeld, the former General Manager Production for Maori TV, was 

appointed as the head of content. According to Drinnan, “she will have an important 

role in providing digital content, including video, to its upgraded digital arm” (Drinnan, 

2014b). John Howson was also appointed to a new role as head of radio (RNZ, 

2014a). RNZ stated that the “announcements complete the reorganisation of Radio 

New Zealand’s senior management team” (the stuff.co.nz editor Glen Scanlon had 

previously been appointed to the position of head of digital media) (RNZ, 2014a). 

RNZ is obviously heading toward a more digital future, but the national broadcaster 

is facing some tough challenges as its funding has been frozen since 2008. In May 

2014 RNZ’s communications manager John Barr indicated that without extra funding 

the station would start to “suffer quite significantly” (Robertson, 2014). Yet in the 

same month, Thompson told the Parliamentary commerce select committee that 

despite the funding freeze, the radio station was doing fine in the short term. 

Thompson said that the broadcaster would "continue to be in decent financial shape 

for the next financial year" (“RNZ in ‘decent shape’ despite funds freeze”, 2014). He 

pointed out that RNZ needs to "come up with new ideas" in funding, and in order to 

double the size of its regular audience which currently stands at 500,000 regular 

listeners (“RNZ in ‘decent shape’ despite funds freeze”, 2014). 

The Coalition for Better Broadcasting (CBB), which is a non-profit charitable trust, 

aims to rejuvenate New Zealand’s public broadcasting. CBB is lobbying for an 

advert-free television channel in New Zealand and wants to secure for RNZ a short 



36 
 

term increase in funding along with “future-proof funding that won’t cost taxpayers a 

cent” (CBB, 2014a). The coalition proposes a levy for commercial broadcasters such 

as TVNZ, MediaWorks and Sky TV, and internet service providers such Spark, 

Vodafone and Slingshot. According to CBB, a small levy would be cost-neutral for 

taxpayers; just a one per cent levy would secure $60 million funding for public 

service broadcasting (CBB, 2014b). CBB’s chief executive Myles Thomas points out 

that RNZ is seriously underfunded and understaffed, and has very little means to 

raise new funding for itself. As he comments: “apparently our national radio 

broadcaster has survived by selling land, grand pianos and other non-essentials but 

now they’ve run out of stuff to sell.” (CBB, 2014a). CBB is urging government to 

unfreeze the radio station’s funding which would cost taxpayers NZ$10.2 million 

annually. According to RNZ, the latest results of its survey of listeners’ attitudes 

towards its service show that 88 per cent of New Zealander’s agree that it is 

important to have a public service radio station in New Zealand. Also, 80 per cent of 

New Zealanders agree that “Radio New Zealand provides a valuable service for New 

Zealanders” (RNZ, 2014b).  

 

Restructuring Maori television broadcasting  

Maori TV, which receives most of its funding from the government and the Maori 

Broadcasting Commission, Te Mangai Paho, had a turbulent 2014. In March the 

channel appointed Paora Maxwell as its new chief executive (Maori TV, 2014a). He 

was not a popular choice inside Maori TV - two thirds of the Maori TV staff signed a 

petition opposing Maxwell’s appointment in 2013. The appointment process itself 



37 
 

was controversial as the channel’s chairman Georgina Te Heuheu was accused of 

interfering with the process – a claim she declined.  

In October 2014 Maxwell announced a restructuring of Maori TV which 

disestablished the roles of general manager of news and current affairs and general 

manager of production. These roles were held by Julian Wilcox and Carol Hirschfeld 

(who moved on to Radio New Zealand as mentioned earlier). In October Wilcox and 

the television channel’s general manager of finance & administration Alan 

Withrington also tendered their resignations. Wilcox, Hirschfeld and Withrington were 

all said to be aligned with the channels former chief executive officer Jim Mather 

(Drinnan, 2014c). Maxwell defended the need for restructuring stating that "the 

current structure is based on a traditional broadcasting model that does not sit well in 

the digital environment we now find ourselves in" (Maori TV, 2014b). According to 

Drinnan, the Maori Party is also pushing for changes that would see funding of Maori 

TV moved away from the state towards “the control of a new iwi-based authority” 

(Drinnan, 2014d).  

However, MANA leader Hone Harawira argues that political agendas contributed to 

recent staff changes. In a press statement published in October Harawira stated that 

Maxwell was trying to “exert editorial control over both Te Kaea and Native Affairs, to 

get more favourable treatment of government policies” (“Political interference in the 

news ‘happening at Maori TV’”, 2014). Harawira also claimed that following his 

invitation to appear on the Native Affairs programme in November, Maxwell told the 

programme staff that he would not be allowed to appear. “When Maxwell found out 

he called in the Native Affairs team and told them point-blank that I would not be 

allowed on the show” he said. Harawira added that “it is clear that ‘political 



38 
 

interference in the news’ is exactly what is happening at Maori Television” (“Political 

interference in the news ‘happening at Maori TV’”, 2014). 

Maori broadcasting is also facing changes within TVNZ. The broadcaster announced 

in October that it was planning to outsource the production of almost all of its Maori 

and Pacific programmes from 2015 onwards. The government owned broadcaster 

has so far produced Maori programmes such as Marae, Waka Huia, Fresh and 

Tagata Pasifika. The move alarmed independent programming companies and Maori 

advocacy groups. Lara Northcroft, producer for Rotorua-based VelvetStone Media, 

said that “it must be said that this announcement is a shock and it is a great loss for 

TVNZ and the New Zealand public, to lose the Maori and Pacific department that has 

been an integral part of TVNZ for many, many years” (Kinita, 2014). TVNZ chief 

executive officer Kevin Kenrick commented that the move was part of its general 

ambitions to move more programming outside of the organisation; “For some years 

now we've been moving away from internal production of non-news programming 

and partnering with external programme producers" (Kinita, 2014).   

The Labour Party’s broadcasting spokesman Kris Faafoi was critical of the 

government’s decision. He stated that TVNZ was “washing its hands of Pacific and 

Maori programming” and forgetting “about serving Kiwi audiences programmes that 

reflect our own cultures” (New Zealand Labour Party, 2014).  He also stated that 

TVNZ “just wants to be a content aggregator now. What next? Will it outsource its 

news and current affairs content?” (New Zealand Labour Party, 2014).  Additionally 

Faafoi speculated whether the latest move to outsource programming was sign of 

government’s plans to sell TVNZ (New Zealand Labour Party, 2014).  

 



39 
 

Political machinations and the blogosphere  

The 2013 JMAD New Zealand media ownership report observed that bloggers had 

gained in prominence and influence in New Zealand as media space became 

increasingly commercial. Accordingly the report observed that “blogs have started to 

fill the gap in public interest journalism left by the commercially operated media 

corporates” (Myllylahti, 2013). The report specifically argued that 

increasing commercial pressures combined with financialised media ownership, have 
created a national media environment where the content is driven by profits, ratings 
and clicks. In these circumstances, it is not surprising that citizen journalists and 
bloggers have started to take a more active role in the media domain (Myllylahti, 
2013).  

 

After the revelations in Nicky Hager’s book Dirty Politics, it appears that blogs are not 

necessarily a counterweight to commercial media outlets. The capability of blogs to 

retrieve the principles of public interest journalism became questionable. This report 

finds increasing evidence of unethical alliances among bloggers, politicians, PR 

companies and legacy media. 

Hager’s book, published prior to September general election, revealed links between 

blogger Cameron Slater and a range of collaborators including PR firms, National 

Party members, Beehive staff and journalists in mainstream media organisations. 

The book, which is based on hacked e-mails Hager received from an anonymous 

source “Rawshark”, reveals how Slater and his collaborators were using the Whale 

Oil blog as a platform to shape public opinion and mainstream media reportage. For 

example, journalist Matt Nippert revealed how Mark Hotchin, the former co-owner of 

Hanover Finance, paid Slater and another right-wing blogger Cathy Odgers (Cactus 

Kate) to attack and undermine the Financial Markets Authority and the Serious Fraud 



40 
 

Office, who were investigating Hanover’s collapse (Nippert, 2014). The payments 

were made via public relations person Carrick Graham.  

The issues concerning Dirty Politics have been covered extensively elsewhere. This 

report simply highlights the major revelations; how the politicians try to manipulate 

news coverage; how corporates and public relation practitioners advance their 

agendas in the blogosphere; and how blogs can influence news journalists. In the 

latter context, the Coalition for Better Broadcasting (CBB) observed that the ability of 

Slater, Judith Collins and David Farrar (a right wing blogger) to exploit mainstream 

media was due to the fact that “our media is weak, underfunded, highly competitive 

and almost entirely commercial” (CBB, 2014c). The coalition stated that 

Interestingly, none of Cameron Slater’s favoured journalists worked at Radio NZ, our 
countries last non-commercial news outlet. All were in the cut-throat world of 
commercial media. It strongly reinforces the argument that NZ desperately, 
desperately needs more non-commercial news media (CBB, 2014c). 

 

Hager’s book has cast a shadow over long established media organisations. After 

the publication of Dirty Politics, Fran O’Sullivan, Jared Savage and David Fisher, 

journalists working for The New Zealand Herald, came clean about their earlier 

collaborations with Slater. Jared Savage admitted that “information was shared, 

there was a bit of "horse trading", we talked about developments as the story rolled 

along (Savage, 2014). The paper’s investigative journalist David Fisher admitted in 

his opinion piece that “Cameron Slater was a contact of mine - Nicky Hager made 

this clear in Dirty Politics”; before he stopped “dealing with Slater”, he was “speaking 

to Slater as a contact and source” (Fisher, 2014). In this regard Fisher made the 

following retrospective observation:  



41 
 

Looking back, Slater kept journalists like he would have kept hunting dogs - hungry, 

leashed and fed with morsels until they are ready to be unleashed after whatever 

game he was hunting (Fisher, 2014).  

 

The Dirty Politics fallout, which led to the resignation of Justice Minister Judith 

Collins, did also damaged Cameron Slater’s the Whale Oil blog alongside the 

reputation of the wider blogging community. However, the Hard News blogger 

Russell Brown remarked that “we’re not all like that. The multitude of bloggers, 

political bloggers included, have no part in this” (Brown, 2014). The right-wing 

blogger David Farrar, who maintains direct links with the National Party, stated that 

he was keen to clean his own act by joining the Online Media Standards Authority. 

He admitted that the revelations of Hager’s book had "shaken confidence in the 

wider blogosphere" (Satherley, 2014). However, it should be noted that Farrar 

remains a National Party pollster, and runs the market research company Curia (for 

a range of clients including those linked to the National Party). 

Slater was not only blogger criticised for this political links. Some perceived that the 

left-wing blogger Martyn Bradbury as being too close to the labour unions and MANA 

Internet Party. He has confirmed that he did write an internal strategy document for 

the Internet Party, and stated on his Daily Blog that “I am a political consultant, this is 

what I do, this was a proposal I was asked to submit.” (Bradbury, 2014). However, 

he also stated that “I stood down from my role as a consultant with the MANA Party 

last year” (Bradbury, 2014).  

A similar episode occurred in January this year when the Scoop co-founder Alastair 

Thompson resigned from the publication after Slater revealed that he was the new 

secretary for the Internet Party. Scoop is a privately owned independent news 



42 
 

service in New Zealand, which has been funded by the Thompson family. At the time 

Scoop Media owner Selwyn Pellett was quoted saying: “We knew he [Thompson] 

was considering some involvement and the discussion was 'you can't do both jobs'. 

You can't be an editor and be actively involved in Dotcom's party" (Bennett, 2014). 

Ten days later Thompson resigned from the Internet Party and re-joined Scoop. A 

senior journalist Gordon Campbell, who was named as a Scoop Editor in February, 

was critical of Thompson’s shortly lived involvement with the Internet Party as it 

harmed Scoop website. Campbell argued that as Thompson was an associate 

member of the press gallery, and was responsible for generating new business for 

the Scoop site, he should not have compromised the sites independence:  

For a news outlet however, a political client is not just another business client. 
Especially in an election year, any potential conflicts had to be identified and dealt with 
beforehand in a way that maintained the necessary distance. Instead, the boundaries 
in this case were actively blurred (Campbell, 2014).  

 

Boundaries were also blurring elsewhere. In February it was reported that Shane 

Taurima, TVNZ’s General Manager of Maori and Pacific Programmes department, 

had organised Labour Party meetings on TVNZ premises. This triggered discussion 

about the state owned broadcaster’s possible political bias. In response to the 

alleged misconduct, an independent panel was set up by TVNZ to investigate the 

matter. In May TVNZ published the findings of the panel stating that Taurima (who 

had earlier resigned) “failed to adequately disclose extensive party political activity” 

(TVNZ, 2014c). The report did not find any evidence of bias. It stated that there was 

no evidence that “he or the other Labour Party members within the team influenced 

any TVNZ programming in a partisan way” (TVNZ, 2014c). In a press release 

TVNZ’s chief executive Kevin Kenrick said that "what happened was completely 



43 
 

unacceptable. It's an absolute necessity for our news and current affairs service to 

operate free from political influence” (TVNZ, 2014d). The broadcaster said that it was 

taking additional steps in order to “protect the integrity of news coverage” (TVNZ, 

2014d). The report noted that certain roles inside TVNZ “carry significant editorial 

influence” including those of political reporters, senior content producers, editors and 

news managers, and the chief executive as editor in chief. In light of this TVNZ 

pledged to  

ask anyone who reports, edits or produces political content to be upfront with us if 
they're a member of a political party. Anyone who creates news content for TVNZ 
should disclose any political activity beyond passive party membership (TVNZ, 2014d). 

 

These cases concerning the restructuring of Maori TV, exemplify how the lines and 

boundaries between political and commercial operators and media outlets have 

become blurred. The role or rather, status of independent media outlets – which 

operate outside of mainstream media corporations - has become vulnerable as their 

independence has been contested. 

 

Commercial media space vs public sphere principles: trends and prospects  

During 2014 it became evident that New Zealand media corporates were facing 

increasing commercial pressure due to market and audience fragmentation. They 

were also becoming more profit focused as their financial shareholders exerted 

influence. New Zealand commercial media corporations are mostly owned by fund 

managers, banks and wealthy media moguls (such as Rinehart and O’Brien) who 

are prepared to restructure whenever necessary. In 2015 the New Zealand media 

landscape faces some major ownership changes if APN goes ahead with its NZME 



44 
 

stock market listing. MediaWorks and Fairfax are also likely to pursue changes which 

might reshape their organisational structures. 

Table 7: Key events in New Zealand media market 2011-2014 

Year  Company Development 

2011 NZPA Closed after 130 in operation 

 Yellow Pages 
Group 

Launch of hyperlocal site Yellow Local 

 New Zealand 
Post 

Launch of hyperlocal site Localist 

 Fairfax  The company sold its 34 per cent stake in auction site 
Trade Me in initial public offering (IPO) 

2012 TVNZ  
 

TVNZ7 Channel closed after government stopped its 
funding  

 APN  Increased its stake in group buying site GrabOne to 100 
per cent 

 Sky TV Todd Communications sold its entire stake, 11 per cent, in 
Sky TV 

 Bauer Media  Took over ACP and its magazines such as Metro and 
North & Sound 

 Fairfax  Sold rest of its Trade Me shares  

 NBR Barry Colman sold the newspaper to Todd Scott 

2013 APN  Sold south island newspapers Christchurch Star and 
Oamaru Mail to Mainland Media 

 APN  Sold its New Zealand magazines including The Listener to 
Bauer Group 

 TVNZ  Closed its youth channel TVNZ U  

 Sky TV  Rupert Murdoch’s News Limited sold its entire 44 per cent 
stake in Sky TV 

 MediaWorks Entered into receivership, sold to a new holding company 
owned by financial institutions 

2014 
 

APN  INM’s ownership shrinks in the company to 18.6 per cent  

 APN  Rebranding as NZME. and preparing for stock market float 
of the company on NZX 

 Fairfax  Joint venture StreamCo with Nine Entertainment 

   

 

. 



45 
 

Looking over the past four years, some major events have occurred across the New 

Zealand media landscape (table 7). These include closures of news agency NZPA 

and non-commercial television channel TVNZ7. As previous JMAD reports have 

indicated, New Zealand media space is increasingly commercial, and public interest 

journalism remains under threat. Public spheres continues of communication and 

had not been substantially expanded by citizen or alternative media.  

 

Lack of innovation and funding 

One of the major concern about the New Zealand media market is that it lacks in 

innovation and new digital ventures. The hyperlocal directory sites introduced in 

2011 never developed proper local news outlets. Also, all attempts to establish non-

profit journalistic platforms have come to nothing due to the lack of interest and 

funding. In 2013 Bernard Hickey buried his non-profit journalism project 

journalism.org.nz due to lack of funding, and in 2014 the Public Eyes project stalled. 

Public Eyes is a foundation for public interest journalism in New Zealand, and in 

November 2014 it was expecting clarification from the Charities Commission about 

possible charity status. Its three Trustees are Margaret Thompson, Rod Oram and 

Alison McCulloch.  

It seems that the New Zealand media market is either too conservative, too small – 

or both - to support new digital media ventures. However, media academic and 

former editor of The New Zealand Herald Gavin Ellis argues that the future of 

journalism is dependent upon the success of new digital news outlets. He notes that 

a new trust based news venture could be set up and run with an annual budget of 



46 
 

NZ$250,000 (“NZ: Academic calls for trusts to run non-profit news outlets”, 2014). 

He states that New Zealand’s size is a "poor excuse" to argue that the country could 

not support new innovative news outlets: “If we say we're too small for that, then 

we're too small to do heart transplants” (“NZ: Academic calls for trusts to run non-

profit news outlets”, 2014). 

 

Lack of diversity, some signs of improvement  

The New Zealand media space in general lacks diversity, although blogs and social 

media have somewhat expanded the range of viewpoints. However, revelations from 

Nicky Hager’s Dirty Politics suggest that citizen based media might not necessarily 

act as effective alternative voice. 

Some new voices emerged during 2014. For example, the first Maori newspaper 

within mainstream media was launched in October. Te Arawa editors Kereama 

Wright and Marisa Balle launched Mangai Nui in collaboration with the Rotorua Daily 

Post (NZME, 2014). Initially, the newspaper will be published monthly, and move to a 

“weekly frequency very shortly” (NZME, 2014).  Balle commented that “we felt it was 

time to work in partnership with the local newspaper where we could capitalise on 

their readership of 10's of thousands daily, and share our stories with our iwi as well 

as the general public” (NZME, 2014).  

But the general media landscape doesn’t reflect social diversity. As the founder of 

Niche Media Marty Powers puts it “ethnic media is not only an important channel for 

news and stories of general interest, but also for those communities to learn more 

about society, government and how they could contribute” (Unitec, 2014). According 



47 
 

to the 2013 census, almost one eighth of New Zealanders were Asian, and Hindi 

was the fourth most common language in the country (Statistics New Zealand, 

2014). The mainstream media’s daily reportage doesn’t reflect this ethnic diversity. 

Publications such as the Indian Weekender are hardly known to most of the New 

Zealanders. The lack of diversity has also been highlighted by David Robie, director 

of the Pacific Media Centre at AUT. He states that “The Asia-Pacific region is poorly 

reported and under reported in the New Zealand media and has been for years” 

(Kumar, 2014). He argues that because of the “poor level of reporting” people are 

“frequently misinformed or get a one-dimensional view of developments” (Kumar, 

2014).  

 

Journalism under threat 

In 2014 Hannis et al. found in their survey of 320 journalists that most were satisfied 

with their work. There were, however, some interesting findings relevant to this 

report. Many journalists noted that “profit-making pressures” had strengthened in the 

past five years (Hannis et al., 2014). They commented that cost cutting was 

“undermining the quality of journalism” and that news copy was over reliant upon 

public relations material (Hannis eta al., 2014). Some respondents were quoted as 

saying that journalism in New Zealand is “too productivity-driven” (in regard to the 

number of stories expected per day). Others remarked that journalism had “been 

captured by trivia” as newsrooms were employing fewer journalists, and that there 

was pressure “for everyone to be first with something on websites” (Hannis et al., 

2014).  



48 
 

Clearly, the profit driven culture is felt in most newsrooms. In this context, it is 

concerning that public service journalism in New Zealand has shrunk as non-

commercial television channels such as TVNZ7 have been shut down. 

Radio New Zealand remains as the only national broadcaster with a public interest 

reporting mandate. However, as the national broadcaster expands its offerings on 

digital platforms, public funding is likely to remain at present levels. Thus RNZ may 

be forced to operate more commercially as has happened with TVNZ.  

 

Repeats and reality-TV dominate local television content  

The 2013 JMAD report described the New Zealand television market as being 

“littered with talent shows, reality-TV series and light hearted current affairs 

programmes” (Myllylahti, 2013). The trend is continuing. MediaWorks’ 2015 

programme line up exemplifies the dominance of foreign reality TV formats within 

domestic programming schedules. Audiences will be offered local versions of The 

Bachelor and Grand Designs, which were declared by the company as “the biggest 

investment in local programming in MediaWorks’ history (MediaWorks, 2014g). The 

company says that these programmes “will sit alongside smash hits The Block NZ 

and The X Factor NZ” (MediaWorks, 2014g).  

The 2013 NZ On Air report observed that local content comprised 32 per cent of 

scheduled content across six free-to-air channels. These channels included Maori 

TV, TV1, TV2, TV3, Prime and Four. A concerning observation was that repeat 

screenings accounted for 44 per cent of all local content (NZ On Air, 2013). The 

report states that “this indicates reduced spending on new productions, and is a 



49 
 

reflection of the ongoing difficulties faced post-global financial crisis by free-to-air 

broadcasters” (NZ On Air, 2013). 

 

Conclusions:  

 

During 2014 there were some encouraging signs of media diversity as new 

competitors emerged in the on-demand online video market to circumvent Sky TV’s 

dominance in paid television content, and as the first Maori newspaper Mangai Nui 

was launched in partnership with a mainstream newspaper. Behind the scenes, 

however, media ownership remains dominated by fund managers and other 

financiers who are not interested in maintaining newsrooms and news products. As 

seen here, financial institutions are the most substantial shareholders in APN, 

Fairfax, MediaWorks and Sky TV. These institutions hold 67.7 per cent of Fairfax 

shares, 58 per cent of APN shares, 84 per cent of Sky TV shares and 100 per cent 

of MediaWorks shares.  

Financialised ownership fundamentally shapes newsrooms and journalistic practices. 

Within Fairfax Australia for example, journalists are now expected to edit their own 

copy, take photographs and moderate online commenting. This is potentially eroding 

the quality of media content as journalists are given even less time to produce more 

material.  

The lack of alternative media ventures to take on mainstream media means that New 

Zealand is falling behind in digital media development. In other similar size countries 

digital journalistic ventures have started to gain ground. For example, in Finland, 



50 
 

Long Play which publishes long-form, in-depth investigative stories, has proved 

sustainable after it was launched in early 2013.  

Taken together, the trends described in this report suggest that the public sphere in 

New Zealand is shrinking as public interest journalism declines. 

 

 

References: 

Adams, C. (2014, September 3). APN bang on with asset float timing, says analyst. The New 

Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11318017 

Alexa (2014). Top sites in New Zealand. Retrieved from http://www.alexa.com/topsites/countries/NZ 

Allan Gray unloads more of Fairfax Media (FXJ.AU), stake down by 50% since Feb (2014, n.d.) 

Asia Insider. Retrieved from http://www.asia-insider-news.com/news/newsDetails/5117 

Allied Press Limited (2014). http://www.alliedpress.co.nz/ 

Alpert, L. (2014, September 12). Digital First considering selling part or all of company. The Wall 
Street Journal. Retrieved from http://online.wsj.com/articles/digital-first-considering-selling-part-or-all-
of-company-1410549759 

APN (2013). Annual report 2013. Retrieved from 

http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-reportsAnnual 

APN (2014a, September 3). Supplement disclosure information. [Market announcement] Retrieved 

from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN (2014b, February 19). Acquisition of ARN and TRN and Entitlement offer. [Investor 

presentation]. Retrieved from http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-
news&nyo=0 

APN (2014c, November 6). NZME. business update.[Market announcement]. Retrieved from 
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN (2014d, November 14). Response to media speculation [Market announcement] Retrieved from 
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0 

APN NZ rebrands as NZME. (2014, September 24). The Bay of Plenty Times. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/bay-of-plenty-times/news/article.cfm?c_id=1503343&objectid=11330804 

Bennett, A. (2014, January 15). Editor resigns to work with Dotcom party. The New Zealand Herald. 
Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11186966 

Bradbury, M. (2014, January 15). A response to Whaleoil’s exclusive on me and the Internet Party. 
The Daily Blog. Retrieved from http://thedailyblog.co.nz/2014/01/15/a-response-to-whaleoils-
exclusive-on-me-and-the-internet-party/ 

http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11318017
http://www.alexa.com/topsites/countries/NZ
http://www.asia-insider-news.com/news/newsDetails/5117
http://www.alliedpress.co.nz/
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-reportsAnnual
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://investorcentre.apn.com.au/phoenix.zhtml?c=144006&p=irol-news&nyo=0
http://www.nzherald.co.nz/bay-of-plenty-times/news/article.cfm?c_id=1503343&objectid=11330804
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11186966
http://thedailyblog.co.nz/2014/01/15/a-response-to-whaleoils-exclusive-on-me-and-the-internet-party/
http://thedailyblog.co.nz/2014/01/15/a-response-to-whaleoils-exclusive-on-me-and-the-internet-party/


51 
 

Brown, R. (2014, August 19). We can do better than this. Hard News. Retrieved from 
http://publicaddress.net/hardnews/we-can-do-better-than-this/ 

BskyB to own 87 percent of Sky Deutschland (2014, November 6). Reuters. Retrieved from 
http://www.reuters.com/article/2014/11/06/us-bskyb-m-a-skydeutschland-idUSKBN0IQ0M120141106 

Campbell, G. (2014, January 16). Gordon Campbell on Dotcom, and recent events at Scoop. Scoop. 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/HL1401/S00033/gordon-campbell-on-dotcom-and-
recent-events-at-scoop.htm 

CBB (2014a, April 14). Campaign kicks off to revitalize NZ’s public broadcasting. [Media release] 

Retrieved from 
http://www.betterbroadcasting.co.nz/files/2814/0774/7810/CAMPAIGN_KICKS_OFF_TO_REVITALIS
E_NZ_PUBLIC_BROADCASTING.pdf 

CBB (2014b, n.d.) How to pay for it all? Retrieved from http://betterbroadcasting.co.nz/10-point-

plan/how-pay-it-all/ 

CBB (2014c, n.d.). Dirty Politics and Dirty Media. Retrieved from 

http://betterbroadcasting.co.nz/news/blog/dirty-politics-and-dirty-media/ 

Chessell, J. & Mitchell, J. (2014, August 18). MediaWorks held sales talks. Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/business/industries/10394370/MediaWorks-held-sales-talks 

Choice TV (2014, November 5). New majority owner for Choice TV. [Press release] Retrieved from 

http://www.scoop.co.nz/stories/BU1411/S00113/new-majority-owner-for-choice-tv.htm 
 

Colmar Brunton (2014). Where are the audiences? Benchmark survey of New Zealanders’ media 
consumption. Final report. Retrieved from http://www.nzonair.govt.nz/document-library/2014-
audience-research-full-report/ 

Dann, L. (2014, September 1). APN listing makes sense. The New Zealand Herald. Retrieved from 

http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11317389 

De La Merced, M. & Steel, E. (2014, September 30). News Corp. to Buy Move, a Real Estate 

Listings Site. The New York Times. Retrieved from http://dealbook.nytimes.com/2014/09/30/news-
corporation-to-buy-move-a-real-estate-listings-site/?_php=true&_type=blogs&_r=0 

Discovery (2014, July 2). Discovery invests in the New Zealand market with acquisition of two local 
channels. [Media release] Retrieved from http://corporate.discovery.com/discovery-news/discovery-
invests-new-zealand-market-acquisition-t/ 

Drinnan, J. (2014a, October 17). John Drinnan: Henry bait for money men. The New Zealand Herald. 

Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11343672 

Drinnan, J. (2014b, October 2). John Drinnan: New Hirschfeld radio dream job. The New Zealand 

Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11335839 

Drinnan, J. (2014c, October 3). Maori TV loses another top exec. The New Zealand Herald. 
Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11336254 

Drinnan, J. (2014d, October 24). John Drinnan: TVNZ losing Maori link. The New Zealand Herald. 
Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11347317 

http://publicaddress.net/hardnews/we-can-do-better-than-this/
http://www.reuters.com/article/2014/11/06/us-bskyb-m-a-skydeutschland-idUSKBN0IQ0M120141106
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1401/S00033/gordon-campbell-on-dotcom-and-recent-events-at-scoop.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/HL1401/S00033/gordon-campbell-on-dotcom-and-recent-events-at-scoop.htm
http://www.betterbroadcasting.co.nz/files/2814/0774/7810/CAMPAIGN_KICKS_OFF_TO_REVITALISE_NZ_PUBLIC_BROADCASTING.pdf
http://www.betterbroadcasting.co.nz/files/2814/0774/7810/CAMPAIGN_KICKS_OFF_TO_REVITALISE_NZ_PUBLIC_BROADCASTING.pdf
http://betterbroadcasting.co.nz/10-point-plan/how-pay-it-all/
http://betterbroadcasting.co.nz/10-point-plan/how-pay-it-all/
http://betterbroadcasting.co.nz/news/blog/dirty-politics-and-dirty-media/
http://www.stuff.co.nz/business/industries/10394370/MediaWorks-held-sales-talks
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1411/S00113/new-majority-owner-for-choice-tv.htm
http://www.nzonair.govt.nz/document-library/2014-audience-research-full-report/
http://www.nzonair.govt.nz/document-library/2014-audience-research-full-report/
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11317389
http://dealbook.nytimes.com/2014/09/30/news-corporation-to-buy-move-a-real-estate-listings-site/?_php=true&_type=blogs&_r=0
http://dealbook.nytimes.com/2014/09/30/news-corporation-to-buy-move-a-real-estate-listings-site/?_php=true&_type=blogs&_r=0
http://corporate.discovery.com/discovery-news/discovery-invests-new-zealand-market-acquisition-t/
http://corporate.discovery.com/discovery-news/discovery-invests-new-zealand-market-acquisition-t/
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11343672
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11335839
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11336254
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11347317


52 
 

Drinnan, J. (2014e, June 11). John Drinnan: NZ Pro-Publica struggles to fly. The New Zealand 
Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11271904 

Fairfax Media (2013). Annual report 2013. Retrieved from 

http://www.fairfaxmedia.com.au/Investors/annual-reports 

Fairfax Media (2014a, May 7).Company statement. [Market announcement] Retrieved from 

http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom?retain=true&PagingModule=2351&Pg=3 

Fairfax Media (2014b, October 7). 2014 Notice of Annual General Meeting. [Press release] Retrieved 

from 
http://www.fairfaxmedia.com.au/ArticleDocuments/191/2014%20FAIRFAX%20Notice%20of%20Meeti
ng.pdf.aspx?Embed=Y 

Fairfax Media (2014c, August 27). StreamCo joint venture. [Press release]. Retrieved from 

http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom 

Fairfax no comment on APN speculation (2014, September 17). Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/business/industries/10510720/Fairfax-no-comment-on-APN-speculation 

Fisher, D. (2014, August 25). David Fisher: My history with Cameron Slater. The New Zealand 

Herald. Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11313962 

Fletcher, H. (2014, July 4). Slingshot opens up Netflix to Kiwis. The New Zealand Herald. Retrieved 

from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11287175 

Goetze, E. (2014, June 11). Print readers richer in NZ, as digital growth rises. The Newspaper Works. 

Retrieved from http://www.thenewspaperworks.com.au/print-readers-richer-in-nz-as-digital-growth-
rises/ 

Grant, N. (2014, August 18). Don’t hold your breath for MediaWorks IPO. NBR. Retrieved from 
http://www.nbr.co.nz/article/dont-hold-your-breath-mediaworks-ipo-ng-161013 

Hannis, G. & Pajo, K. & Hollings, J. & Lealand, G. Survey of New Zealand journalists: They enjoy 
the job, despite everything. Ejournalist.com. Retrieved from 
http://ejournalist.com.au/v10n1/Hannis.pdf 

Heffernan, M. (2014, September 10). Rinehart denies she plans a tilt at Fairfax. The Sydney Morning 

Herald. Retrieved from 
http://newsstore.smh.com.au/apps/viewDocument.ac;jsessionid=523944E496B01D19C0FD134B73C
F9039?sy=afr&pb=all_ffx&dt=selectRange&dr=1month&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&r
m=200&sp=brs&cls=3233&clsPage=1&docID=SMH140910EB7M09DJR2Q 

Hill, C. (2014, June 16). Radio New Zealand CEO: we need to prioritise digital offering. Retrieved 
from http://glasgow.cba.org.uk/radio-new-zealand-ceo-we-need-to-prioritise-digital-offering/ 

Hutchison, J. (2014, October 4). Vodafone launches next generation TV. 3news.co.nz. Retrieved 
from http://www.3news.co.nz/business/vodafone-launches-next-generation-tv-
2013100414#ixzz3FzO54to8 

Internet shake-up as CallPlus buys rival Orcon (2014, June 20). The New Zealand Herald. 

Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11278357 

Kang, C. (2014, February 13). Comcast, Time Warner agree to merge in $45 billion deal. The 

Washington Post. Retrieved from http://www.washingtonpost.com/business/economy/comcast-time-
warner-agree-to-merge-in-45-billion-deal/2014/02/13/7b778d60-9469-11e3-84e1-
27626c5ef5fb_story.html 

http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11271904
http://www.fairfaxmedia.com.au/Investors/annual-reports
http://www.fairfaxmedia.com.au/pressroom?retain=true&PagingModule=2351&Pg=3
http://www.fairfaxmedia.com.au/ArticleDocuments/191/2014%20FAIRFAX%20Notice%20of%20Meeting.pdf.aspx?Embed=Y
http://www.fairfaxmedia.com.au/ArticleDocuments/191/2014%20FAIRFAX%20Notice%20of%20Meeting.pdf.aspx?Embed=Y
http://www.stuff.co.nz/business/industries/10510720/Fairfax-no-comment-on-APN-speculation
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11313962
http://www.thenewspaperworks.com.au/print-readers-richer-in-nz-as-digital-growth-rises/
http://www.thenewspaperworks.com.au/print-readers-richer-in-nz-as-digital-growth-rises/
http://www.nbr.co.nz/article/dont-hold-your-breath-mediaworks-ipo-ng-161013
http://ejournalist.com.au/v10n1/Hannis.pdf
http://newsstore.smh.com.au/apps/viewDocument.ac;jsessionid=523944E496B01D19C0FD134B73CF9039?sy=afr&pb=all_ffx&dt=selectRange&dr=1month&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=brs&cls=3233&clsPage=1&docID=SMH140910EB7M09DJR2Q
http://newsstore.smh.com.au/apps/viewDocument.ac;jsessionid=523944E496B01D19C0FD134B73CF9039?sy=afr&pb=all_ffx&dt=selectRange&dr=1month&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=brs&cls=3233&clsPage=1&docID=SMH140910EB7M09DJR2Q
http://newsstore.smh.com.au/apps/viewDocument.ac;jsessionid=523944E496B01D19C0FD134B73CF9039?sy=afr&pb=all_ffx&dt=selectRange&dr=1month&so=relevance&sf=text&sf=headline&rc=10&rm=200&sp=brs&cls=3233&clsPage=1&docID=SMH140910EB7M09DJR2Q
http://glasgow.cba.org.uk/radio-new-zealand-ceo-we-need-to-prioritise-digital-offering/
http://www.3news.co.nz/business/vodafone-launches-next-generation-tv-2013100414#ixzz3FzO54to8
http://www.3news.co.nz/business/vodafone-launches-next-generation-tv-2013100414#ixzz3FzO54to8
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11278357
http://www.washingtonpost.com/business/economy/comcast-time-warner-agree-to-merge-in-45-billion-deal/2014/02/13/7b778d60-9469-11e3-84e1-27626c5ef5fb_story.html
http://www.washingtonpost.com/business/economy/comcast-time-warner-agree-to-merge-in-45-billion-deal/2014/02/13/7b778d60-9469-11e3-84e1-27626c5ef5fb_story.html
http://www.washingtonpost.com/business/economy/comcast-time-warner-agree-to-merge-in-45-billion-deal/2014/02/13/7b778d60-9469-11e3-84e1-27626c5ef5fb_story.html


53 
 

Keall, C. (2011, June 10). Battle for Auckland begins with Localist launch. NBR. Retrieved from 
http://www.nbr.co.nz/article/localist-soft-launches-ck-95077 

Kinita, D. (2014, October 24). New era for Maori TV shows. Rotorua Daily Post. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11347628 

Kumar, A. (2014, May 23). Journalism educator blasts NZ media. Pacific Media Centre. Retrieved 
from http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-journalism-educator-blasts-media-pacific-
coverage-8626 

Lukas, I. A. (2014, September 12). Digital First Considering Selling Part or All of Company. The Wall 

Street Journal. Retrieved from http://online.wsj.com/articles/digital-first-considering-selling-part-or-all-
of-company-1410549759 

Lynch, D. (2014, August 5). MediaWorks joins Sky, TVNZ in banning Slingshot ads. The New 
Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11304231 

Maori TV (2014a, March 27). Paora Maxwell appointed CEO of Māori Television. Retrieved from 

http://www.maoritelevision.com/news/national/paora-maxwell-appointed-ceo-maori-television 

Maori TV (2014b, October 1). Māori Television CEO confirms restructure. Retrieved from 

https://www.maoritelevision.com/news/national/maori-television-ceo-confirms-restructure 

Markson, S. (2014a, October 8). Fairfax Media to shut some local newspapers in regional 

restructuring. The Australian. Retrieved from http://www.theaustralian.com.au/media/fairfax-media-to-
shut-some-local-newspapers-in-regional-restructuring/story-e6frg996-1227083073748 

Markson, S. (2014b, September 10). Gina Rinehart in secret talks on Fairfax. The Australian. 
Retrieved from  http://www.theaustralian.com.au/media/gina-rinehart-in-secret-talks-on-fairfax/story-
e6frg996-1227053170927 

Meade, A. (2014a, October 16). Fairfax Media to get rid of subeditors and photographers at regional 

papers. The Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2014/oct/16/fairfax-media-
to-get-rid-of-subeditors-and-photographers-at-regional-papers 

Meade, A. (2014b, February 25). John Singleton launches tirade against Fairfax as radio deal 
unravels. The Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2014/feb/25/john-
singleton-launches-tirade-against-fairfax 

MediaWorks (2014a, April 9). MediaWorks announces the Edge TV. [Media release] Retrieved from 

http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-THE-EDGE-
TV/tabid/1532/articleID/2076/Default.aspx 

MediaWorks (2014b, May 29). MediaWorks TV announces Four Plus 1. [Media release] Retrieved 
from http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-TV-ANNOUNCES-FOUR-PLUS-
1/tabid/1532/articleID/2171/Default.aspx 

MediaWorks (2014c, August 7). MediaWorks appoints new Group Chief Executive [Media release] 

Retrieved from http://www.mediaworks.co.nz/MediaWorks-appoints-new-Group-Chief-
Executive/tabid/1532/articleID/2234/Default.aspx 

MediaWorks (2014d, October 13). MediaWorks announces NZ’s first cross-platform show – Paul 
Henry to host breakfast on TV3 and RadioLive in 2015. [Media release] Retrieved from 
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-NZS-FIRST-CROSS-PLATFORM-
SHOW---PAUL-HENRY-TO-HOST-BREAKFAST-ON-TV3-AND-RADIOLIVE-IN-
2015/tabid/1532/articleID/2295/Default.aspx 

http://www.nbr.co.nz/article/localist-soft-launches-ck-95077
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11347628
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-journalism-educator-blasts-media-pacific-coverage-8626
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-journalism-educator-blasts-media-pacific-coverage-8626
http://online.wsj.com/articles/digital-first-considering-selling-part-or-all-of-company-1410549759
http://online.wsj.com/articles/digital-first-considering-selling-part-or-all-of-company-1410549759
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11304231
http://www.maoritelevision.com/news/national/paora-maxwell-appointed-ceo-maori-television
https://www.maoritelevision.com/news/national/maori-television-ceo-confirms-restructure
http://www.theaustralian.com.au/media/fairfax-media-to-shut-some-local-newspapers-in-regional-restructuring/story-e6frg996-1227083073748
http://www.theaustralian.com.au/media/fairfax-media-to-shut-some-local-newspapers-in-regional-restructuring/story-e6frg996-1227083073748
http://www.theaustralian.com.au/media/gina-rinehart-in-secret-talks-on-fairfax/story-e6frg996-1227053170927
http://www.theaustralian.com.au/media/gina-rinehart-in-secret-talks-on-fairfax/story-e6frg996-1227053170927
http://www.theguardian.com/media/2014/feb/25/john-singleton-launches-tirade-against-fairfax
http://www.theguardian.com/media/2014/feb/25/john-singleton-launches-tirade-against-fairfax
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-THE-EDGE-TV/tabid/1532/articleID/2076/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-THE-EDGE-TV/tabid/1532/articleID/2076/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-TV-ANNOUNCES-FOUR-PLUS-1/tabid/1532/articleID/2171/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-TV-ANNOUNCES-FOUR-PLUS-1/tabid/1532/articleID/2171/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MediaWorks-appoints-new-Group-Chief-Executive/tabid/1532/articleID/2234/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MediaWorks-appoints-new-Group-Chief-Executive/tabid/1532/articleID/2234/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-NZS-FIRST-CROSS-PLATFORM-SHOW---PAUL-HENRY-TO-HOST-BREAKFAST-ON-TV3-AND-RADIOLIVE-IN-2015/tabid/1532/articleID/2295/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-NZS-FIRST-CROSS-PLATFORM-SHOW---PAUL-HENRY-TO-HOST-BREAKFAST-ON-TV3-AND-RADIOLIVE-IN-2015/tabid/1532/articleID/2295/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-NZS-FIRST-CROSS-PLATFORM-SHOW---PAUL-HENRY-TO-HOST-BREAKFAST-ON-TV3-AND-RADIOLIVE-IN-2015/tabid/1532/articleID/2295/Default.aspx


54 
 

MediaWorks (2014e, March 3). MediaWorks launches 3now across mobile, tablet and web with 
‘House of Cards’ box set. [Media release] Retrieved from 
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-LAUNCHES-3NOW-ACROSS-MOBILE-TABLET-AND-
WEB-WITH-HOUSE-OF-CARDS-BOX-SET/tabid/1532/articleID/2019/Default.aspx 

MediaWorks (2014f, May 21). ‘House of Cards’ season 2 box set coming to 3now. [Media release] 
Retrieved from http://www.mediaworks.co.nz/HOUSE-OF-CARDS-SEASON-2-BOX-SET-COMING-
TO-3NOW/tabid/1532/articleID/2164/Default.aspx 

MediaWorks (2014g, October 2014). MediaWorks announces record investment in local content. 

[Media release] Retrieved from http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-
RECORD-INVESTMENT-IN-LOCAL-CONTENT-MASTERCHEF-GRAND-DESIGNS-AND-THE-
BACHELOR-JOIN-A-STELLAR-LINEUP-OF-NEW-AND-RETURNING-
PROGRAM/tabid/1532/articleID/2308/Default.aspx 

MediaWorks looks ready for 2015 float (2014, October 24). Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/10657627/MediaWorks-looks-ready-for-2015-float 

Merger talks lifts Fairfax, Network Ten shares (2014, October 20). The Australian. Retrieved from 
http://www.theaustralian.com.au/media/merger-talk-lifts-fairfax-network-ten-shares/story-e6frg996-
1227096263658 

Morningstar (2014, n.d.) Fairfax Media Limited. Substantial shareholders transactions by month. 

Retrieved from http://www.morningstar.com.au/Stocks/MajorShareholders/FXJ 

Myllylahti, M. (2011). The New Zealand Media Ownership report 2011. AUT Centre for Journalism, 

Media and Democracy. Retrieved from 
http://www.aut.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0009/234468/JMAD-Interim-Report-2011.pdf 

Myllylahti, M. (2012). The New Zealand Media Ownership report 2012. AUT Centre for Journalism, 
Media and Democracy. Retrieved from http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-
areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-
centre/journalists-and-projects 

Myllylahti, M. (2013). The New Zealand Media Ownership report 2013. AUT Centre for Journalism, 
Media and Democracy. Retrieved from http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-
areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-
centre/journalists-and-projects 

Myllylahti, M. (2014, September 4). APN’s kiwi float signals media shakeup. The Conversation. 
Retrieved from https://theconversation.com/apns-kiwi-float-talk-signals-media-shakeup-31218 

Netflix (2014, November 18). Netflix to launch in Australia and New Zealand in March 2015. [Press 
release] Retrieved from https://pr.netflix.com/WebClient/getNewsSummary.do?newsId=1751 

New Zealand First Party (2014, October 24). Come clean on agenda for TVNZ. [Press release] 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PA1410/S00171/come-clean-on-agenda-for-tvnz.htm 

NZME. (2014, October 30). First Maori newspaper in mainstream media launches. [Press release] 
Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/BU1410/S01071/first-maori-newspaper-in-mainstream-
media-launches.htm 

New era for Daily News, to be printed in Petone (2014, November 6). Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/taranaki-daily-news/news/10708366/New-era-for-Daily-News-to-be-printed-in-
Petone 

New Zealand Labour Party (2014, October 23). What next for TVNZ? Outsourcing the news? [Press 
release] Retrieved from http://www.scoop.co.nz/stories/PA1410/S00151/what-next-for-tvnz-
outsourcing-the-news.htm 

http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-LAUNCHES-3NOW-ACROSS-MOBILE-TABLET-AND-WEB-WITH-HOUSE-OF-CARDS-BOX-SET/tabid/1532/articleID/2019/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-LAUNCHES-3NOW-ACROSS-MOBILE-TABLET-AND-WEB-WITH-HOUSE-OF-CARDS-BOX-SET/tabid/1532/articleID/2019/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/HOUSE-OF-CARDS-SEASON-2-BOX-SET-COMING-TO-3NOW/tabid/1532/articleID/2164/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/HOUSE-OF-CARDS-SEASON-2-BOX-SET-COMING-TO-3NOW/tabid/1532/articleID/2164/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-RECORD-INVESTMENT-IN-LOCAL-CONTENT-MASTERCHEF-GRAND-DESIGNS-AND-THE-BACHELOR-JOIN-A-STELLAR-LINEUP-OF-NEW-AND-RETURNING-PROGRAM/tabid/1532/articleID/2308/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-RECORD-INVESTMENT-IN-LOCAL-CONTENT-MASTERCHEF-GRAND-DESIGNS-AND-THE-BACHELOR-JOIN-A-STELLAR-LINEUP-OF-NEW-AND-RETURNING-PROGRAM/tabid/1532/articleID/2308/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-RECORD-INVESTMENT-IN-LOCAL-CONTENT-MASTERCHEF-GRAND-DESIGNS-AND-THE-BACHELOR-JOIN-A-STELLAR-LINEUP-OF-NEW-AND-RETURNING-PROGRAM/tabid/1532/articleID/2308/Default.aspx
http://www.mediaworks.co.nz/MEDIAWORKS-ANNOUNCES-RECORD-INVESTMENT-IN-LOCAL-CONTENT-MASTERCHEF-GRAND-DESIGNS-AND-THE-BACHELOR-JOIN-A-STELLAR-LINEUP-OF-NEW-AND-RETURNING-PROGRAM/tabid/1532/articleID/2308/Default.aspx
http://www.stuff.co.nz/business/industries/10657627/MediaWorks-looks-ready-for-2015-float
http://www.theaustralian.com.au/media/merger-talk-lifts-fairfax-network-ten-shares/story-e6frg996-1227096263658
http://www.theaustralian.com.au/media/merger-talk-lifts-fairfax-network-ten-shares/story-e6frg996-1227096263658
http://www.morningstar.com.au/Stocks/MajorShareholders/FXJ
http://www.aut.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0009/234468/JMAD-Interim-Report-2011.pdf
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
http://www.aut.ac.nz/study-at-aut/study-areas/communications/profile/media-networks/journalism,-media-and-democracy-research-centre/journalists-and-projects
https://theconversation.com/apns-kiwi-float-talk-signals-media-shakeup-31218
https://pr.netflix.com/WebClient/getNewsSummary.do?newsId=1751
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1410/S00171/come-clean-on-agenda-for-tvnz.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1410/S01071/first-maori-newspaper-in-mainstream-media-launches.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1410/S01071/first-maori-newspaper-in-mainstream-media-launches.htm
http://www.stuff.co.nz/taranaki-daily-news/news/10708366/New-era-for-Daily-News-to-be-printed-in-Petone
http://www.stuff.co.nz/taranaki-daily-news/news/10708366/New-era-for-Daily-News-to-be-printed-in-Petone
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1410/S00151/what-next-for-tvnz-outsourcing-the-news.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/PA1410/S00151/what-next-for-tvnz-outsourcing-the-news.htm


55 
 

New Zealand Post (2014, April 2). New Zealand Posts sells Localist. [Media release] Retrieved from 
https://www.nzpost.co.nz/about-us/media-centre/media-release/new-zealand-post-sells-localist 
 

Nine Entertainment (2014, August 27). Media releases [Press release] Retrieved from 

http://www.nineentertainment.com.au/streamco-joint-venture.aspx 

Nippert, M. (2014, August 31). Real reason behind Judith Collins' demise. Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/national/politics/10443223/Real-reason-behind-Judith-Collins-demise 

NZ: Academic calls for trusts to run non-profit news outlets (2014, May 7). Pacific Media Centre. 

Retrieved from http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-academic-calls-trusts-run-non-profit-
news-outlets-8598 

NZ On Air (2013, n.d.). Local content report 2013. Retrieved from http://www.nzonair.govt.nz/ 

NZ Post (2014, April 2). New Zealand Post sells Localist. [Media release]. Retrieved from 

https://www.nzpost.co.nz/about-us/media-centre/media-release/new-zealand-post-sells-localist 

Penna, A. (2014, September 20). Return of the M&A. Techcrunch. Retrieved from 

http://techcrunch.com/2014/09/20/return-of-the-ma/?ncid=rss 

Plumb, S. (2014, October 2). Coliseum take PGA Tour coverage online in NZ. Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/sport/golf/10567548/Coliseum-take-PGA-Tour-coverage-online-in-NZ 

Political interference in the news ‘happening at Maori TV’ (2014, October 24). Voxy. Retrieved 

from http://www.voxy.co.nz/politics/political-interference-news-happening-maori-tv/5/205567 

Pullar-Strecker, T. (2014, August 4). Sky TV bans Slingshot advertisements. Stuff. Retrieved from 

http://www.stuff.co.nz/technology/digital-living/60473570/sky-tv-bans-slingshot-advertisements.html 

PwC (2014). Big deals keep on turning. US entertainment, media and communications deal insights. 

Second quarter 2014 edition. Retrieved from http://www.pwc.com/en_US/us/industry/entertainment-
media/publications/assets/pwc-emc-deal-insights-q2-2014.pdf 

Quickflix NZ (2014, August 28). Statement from Quickflix NZ. [Press release] Retrieved from 
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1408/S00990/statement-from-quickflix-nz.htm 

RNZ (2013, October 31). Radio New Zealand launches The Wireless. [Media release] Retrieved from 
http://www.radionz.co.nz/media/56 

RNZ (2014a, September, 30). Carol Hirschfeld leaving Maori TV, joining Radio New Zealand. [Press 
release] Retrieved from http://wellington.scoop.co.nz/?p=71395 

RNZ (2014b, April 14).  Audience research. How does Radio New Zealand make its audience 
research information public? Retrieved from http://www.radionz.co.nz/about/audience-research 

RNZ in 'decent shape' despite funds freeze (2014, August 5). Stuff. Retrieved from 
http://www.stuff.co.nz/business/industries/10024417/RNZ-in-decent-shape-despite-funds-freeze 

Robertson, C. (2014, May 22). NZ: Radio New Zealand left out in the cold by funding freeze. Pacific 
Media Centre. Retrieved from http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-radio-new-zealand-
left-out-cold-funding-freeze-8622 

Ryall, J. (2014, September 15). Quickflix Boss Writes Scathing Letter to Netflix Boss: 'Play By The 

Rules. Mashable. Retrieved from http://mashable.com/2014/09/15/quickflix-open-letter-netflix/ 

Samsung (2014, March 5). Samsung Electronics New Zealand Partners with Coliseum Sports Media 

for English Premier League Rights. [Press release] Retrieved from 

https://www.nzpost.co.nz/about-us/media-centre/media-release/new-zealand-post-sells-localist
http://www.nineentertainment.com.au/streamco-joint-venture.aspx
http://www.stuff.co.nz/national/politics/10443223/Real-reason-behind-Judith-Collins-demise
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-academic-calls-trusts-run-non-profit-news-outlets-8598
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-academic-calls-trusts-run-non-profit-news-outlets-8598
http://www.nzonair.govt.nz/
https://www.nzpost.co.nz/about-us/media-centre/media-release/new-zealand-post-sells-localist
http://techcrunch.com/2014/09/20/return-of-the-ma/?ncid=rss
http://www.stuff.co.nz/sport/golf/10567548/Coliseum-take-PGA-Tour-coverage-online-in-NZ
http://www.voxy.co.nz/politics/political-interference-news-happening-maori-tv/5/205567
http://www.stuff.co.nz/technology/digital-living/60473570/sky-tv-bans-slingshot-advertisements.html
http://www.pwc.com/en_US/us/industry/entertainment-media/publications/assets/pwc-emc-deal-insights-q2-2014.pdf
http://www.pwc.com/en_US/us/industry/entertainment-media/publications/assets/pwc-emc-deal-insights-q2-2014.pdf
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1408/S00990/statement-from-quickflix-nz.htm
http://www.radionz.co.nz/media/56
http://wellington.scoop.co.nz/?p=71395
http://www.radionz.co.nz/about/audience-research
http://www.stuff.co.nz/business/industries/10024417/RNZ-in-decent-shape-despite-funds-freeze
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-radio-new-zealand-left-out-cold-funding-freeze-8622
http://www.pmc.aut.ac.nz/pacific-media-watch/nz-radio-new-zealand-left-out-cold-funding-freeze-8622
http://mashable.com/2014/09/15/quickflix-open-letter-netflix/


56 
 

http://www.scoop.co.nz/stories/BU1403/S00115/samsung-electronics-nz-partners-with-coliseum-
sports-media.htm 

Savage, J. (2014, August 30). Collins resigns: Jared Savage and Fran O'Sullivan respond. The New 
Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11316711 

Satherley, D. (2014, August 20). Farrar makes changes to Kiwiblog after Dirty Politics. TV3. 

Retrieved from http://www.3news.co.nz/politics/farrar-makes-changes-to-kiwiblog-after-dirty-politics-
2014082010#ixzz3GGbNI463 

Sir John Anderson to chair a listed NZME. (2014, October 9). BusinessDesk. Retrieved from 
http://business.scoop.co.nz/2014/10/09/sir-john-anderson-to-chair-a-listed-nzme/ 

Sky TV (2014a, n.d.) Annual Results 2014. [Investor presentation]. Retrieved from 
http://www.skytv.co.nz/Portals/0/Assets/AboutUs/Docs/Annual-Results-Presentation%202014.pdf 

Sky TV (2014b, February 4). Announcement. [Market announcement]. Retrieved from 
http://media.nzherald.co.nz/webcontent/document/pdf/20146/SKT000000-188813.pdf 

Sky TV (2014c, June 18). Sky to launch subscription video on demand service this year. [Media 
release]. Retrieved from  
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=50588 

Spark NZ (2014, August 14). Spark Lightbox launch date revealed [Media release] Retrieved from 

http://www.sparknz.co.nz/news/lightboxlaunchdaterevealed/ 

Statistics New Zealand (2013, n.d.). 2013 Census. Retrieved from 

http://www.stats.govt.nz/Census/2013-census.aspx 

Ten Network Holdings (2014, November 3). Gina Rinehart resigns as a director of Ten Network and 

John Klepec appointed to board. [Media release] Retrieved from 
http://images.tenplay.com.au/~/media/Corporate%20Site%20Media/Files/Press%20Releases/2014/T
en%20Network%20Holdings%20Board%20Changes.pdf 

Treasury (2014, n.d.). Radio New Zealand. Retrieved from 

http://www.treasury.govt.nz/commercial/portfolio-entities/sector/media-communications/radio-new-
zealand/ 

TVNZ (2014a, August 29). TVNZ profit up 25%. [Press release] Retrieved from http://tvnz.co.nz/tvnz-
corporate-comms/profit-up-25-6069941 

TVNZ (2014b, May 12). TVNZ report into alleged misconduct within Maori and Pacific programmes 
department. Retrieved from http://images.tvnz.co.nz/tvnz_images/about_tvnz/independent-report.pdf 

TVNZ (2014c, May 12). TVNZ releases review report. [Media release]. Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/releases-review-report-5969557 

TVNZ (2014d, May 12). TVNZ releases review report. [Media release] Retrieved from 
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/releases-review-report-5969557 

TVNZ fast-tracks international shows onto screens (2014, September 15). ONE News. Retrieved 
from http://tvnz.co.nz/entertainment-news/tvnz-fast-tracks-international-shows-onto-screens-6081352 

21st Century Fox (2014, August 5). 21st Century Fox withdraws its proposal to acquire Time Warner 
Inc. [Press release] Retrieved from 
http://www.21cf.com/News/21st_Century_Fox/2014/21ST_CENTURY_FOX_WITHDRAWS_ITS_PRO
POSAL_TO_ACQUIRE_TIME_WARNER_INC_/#.VB4sxBbp_Cc 

http://www.scoop.co.nz/stories/BU1403/S00115/samsung-electronics-nz-partners-with-coliseum-sports-media.htm
http://www.scoop.co.nz/stories/BU1403/S00115/samsung-electronics-nz-partners-with-coliseum-sports-media.htm
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11316711
http://www.3news.co.nz/politics/farrar-makes-changes-to-kiwiblog-after-dirty-politics-2014082010#ixzz3GGbNI463
http://www.3news.co.nz/politics/farrar-makes-changes-to-kiwiblog-after-dirty-politics-2014082010#ixzz3GGbNI463
http://business.scoop.co.nz/2014/10/09/sir-john-anderson-to-chair-a-listed-nzme/
http://www.skytv.co.nz/Portals/0/Assets/AboutUs/Docs/Annual-Results-Presentation%202014.pdf
http://media.nzherald.co.nz/webcontent/document/pdf/20146/SKT000000-188813.pdf
http://www.skytv.co.nz/Default.aspx?tabid=202&art_id=50588
http://www.sparknz.co.nz/news/lightboxlaunchdaterevealed/
http://www.stats.govt.nz/Census/2013-census.aspx
http://images.tenplay.com.au/~/media/Corporate%20Site%20Media/Files/Press%20Releases/2014/Ten%20Network%20Holdings%20Board%20Changes.pdf
http://images.tenplay.com.au/~/media/Corporate%20Site%20Media/Files/Press%20Releases/2014/Ten%20Network%20Holdings%20Board%20Changes.pdf
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/profit-up-25-6069941
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/profit-up-25-6069941
http://images.tvnz.co.nz/tvnz_images/about_tvnz/independent-report.pdf
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/releases-review-report-5969557
http://tvnz.co.nz/tvnz-corporate-comms/releases-review-report-5969557
http://www.21cf.com/News/21st_Century_Fox/2014/21ST_CENTURY_FOX_WITHDRAWS_ITS_PROPOSAL_TO_ACQUIRE_TIME_WARNER_INC_/#.VB4sxBbp_Cc
http://www.21cf.com/News/21st_Century_Fox/2014/21ST_CENTURY_FOX_WITHDRAWS_ITS_PROPOSAL_TO_ACQUIRE_TIME_WARNER_INC_/#.VB4sxBbp_Cc


57 
 

Unitec (2014, November 6). United to host ethnic migrant media forum. [Press release] Retrieved 
from http://www.scoop.co.nz/stories/ED1411/S00043/unitec-to-host-ethnic-migrant-media-forum.htm 

US hedge fund ups stake MediaWorks - TV3 (2013, November 18). The New Zealand Herald. 
Retrieved from http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11158940 

Venuto, D. (2014a, April 11). Radio survey results: the battle for ears continues across the radio 
divide. StopPress. Retrieved from http://www.stoppress.co.nz/blog/2014/04/radio-survey-results 

Venuto, D. (2014b, May 8). Fairfax Media Australia proposes up to 80 job cuts: what does this mean 
for the Kiwi side of the business? StopPress. Retrieved from 
http://www.stoppress.co.nz/blog/2014/05/fairfax-story 

 

 

  

http://www.scoop.co.nz/stories/ED1411/S00043/unitec-to-host-ethnic-migrant-media-forum.htm
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&objectid=11158940
http://www.stoppress.co.nz/blog/2014/04/radio-survey-results
http://www.stoppress.co.nz/blog/2014/05/fairfax-story


58 
 

 

 

 


